مدل پایش ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی تدوین می شود

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امید توکلی،بیان کرد: سامانه مربوطه بر مبنای شاخص های توسعه فناوری و اسناد راهبردی ملی با هدف تدوین یک مدل پایش برای ستادهای توسعه فناوری در حال تهیه و تدوین است.
به گفته توکلی، در طراحی و تدوین این سامانه، از شاخص های توسعه فناوری و اسناد راهبردی ملی استفاده شده و با اجرای این طرح امکان پایش و ارزیابی دقیق، سریع و آسان تر طرح های توسعه فناوری تحقق می یابد و مدیران بینش و دید کامل تری نسبت به روند اجرای طرح ها پیدا می کنند.
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی افزود : ستادها به منظور تحقق اهداف، راهبرد ها و اقدامات ملی اشاره شده در سند، نیازمند پایش و ارزیابی از عملکرد نهادهای حقوقی مرتبط هستند و در واقع بدون پایش و ارزیابی، بررسی عملکرد ستاد و دستگاه های اجرایی مرتبط با اجرای سند عملا غیر ممکن است و به دنبال آن سیاست های اتخاذی به صورت مبهم صورت می‏گیرد.
وی اظهار کرد: در واقع جمع‏آوری اطلاعات در کشور در حوزه فناوری بدون طراحی گلوگاه‏های اطلاعاتی ممکن نیست.
توکلی گفت: با اجرای این طرح ابزار خوبی برای تشخیص میزان دستیابی به اهداف نیز فراهم می شود و سعی شده تا با بهره گیری از تیمی مرکب از خبرگان دانشگاهی و صنعتی مدلی مناسب جهت پایش طرح مذکور طراحی شود.
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی افزود: این مدل با همکاری معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی و ستادهای توسعه فناوری در حال تدوین است.
وی افزود: مراحل انجام طرح شامل مطالعه و بررسی ادبیات نظری موجود، مطالعات تطبیقی و اسناد بالادستی، طراحی مدل استخراج شاخص های توسعه فناوری از اسناد موجود، طراحی مدل پایش بر مبنای شاخص های توسعه فناوری و تطبیق مدل پایش بر اساس اهداف، راهبردها و اقدامات اجرایی اسناد موجود می شود.
توکلی با اشاره به دیگر مراحل این طرح، اظهار کرد: طراحی گلوگاه های اطلاعاتی به منظور ارائه شفاف، مداوم و صحیح اطلاعات در دستگاه های مختلف مرتبط، طراحی منافع و انگیزش برای تحقق اهداف اسناد موجود ما بین دستگاه های اجرایی و ستادها، ایجاد سامانه یکپارچه پایش بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده، پایش عملکرد دستگاه های اجرایی و ستادها در توسعه فناوری ها به صورت ماهانه، سه ماهه و سالیانه بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده و ایجاد امکان گزارش گیری ماهیانه، سه ماهه و سالیانه دیگر مراحل طراحی شده برای اجرای این طرح است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا