پرتاب بیش از دو ماهواره ناوبری هند تا پایان سال

مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند هرگونه برنامه‌ای که تمرکز بر روی سیستم ماهواره‌ای ناوبری را به تاخیر بیاندازد را انکار می‌کنند. علاوه بر ماهواره‌ای که در تاریخ 28 مارس پرتاب خواهد شد، هند انتظار دارد که سه ماهواره دیگر را نیز در مدار قرار دهد. یکی از مقامات سازمان فضایی هند گفت: « به غیر از ماهواره‌ای که 28 مارس به فضا پرتاب خواهیم کرد، ما مطمئنا دو ماهواره ناوبری دیگر را در سال جاری به فضا پرتاب خواهیم کرد و در پایان سال ما شش ماهواره ناوبری در مدار خواهیم داشت.» به گفته مقامات، هفتمین و آخرین ماهواره از سیستم ماهواره‌ای ناوبری منطقه‌ای هند، به احتمال قوی در اوایل سال 2016 به فضا پرتاب خواهد شد و انتظار می‌رود خدمات ناوبری از اواسط سال 2016 به طور کامل ارائه شود.

سامانه ماهواره‌ای ناوبری منطقه‌ای هند  یک سامانه ناوبری ماهواره‌ای منطقه‌ای است و بوسیله سازمان تحقیقات فضایی هند که تحت کنترل کامل دولت هند است، توسعه داده شده است. نیاز به چنین سامانه ناوبری از جایی ریشه می‌گیرد که دسترسی به سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی،جی پی اس، در شرایط خصومت‌آمیز، تضمین شده نیست. این سامانه دو نوع خدمات را ارائه می‌دهد. یکی خدمات استاندارد موقعیت یابی که برای استفاده عموم آزاد است و دیگری سرویس محدود و رمزنگاری شده که برای کاربرد نظامی اختصاص داده شده است.

قابل ذکر است سومین ماهواره از مجموعه هفت ماهواره ناوبری، پس از ماهواره‌های 1B و IRNSS-1A – در تاریخ 16 اکتبر (24 مهر) به فضا پرتاب شد و حدود 20 دقیقه بعد در مدار تعیین شده قرار گرفت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا