ساخت نانو ذرات نقره ضدسرطانی از عصاره گیاهان دارویی بومی استان ایلام

در یک شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاددانشگاهی واحد استان ایلام گروهی از پژوهشگران در حال تولید نانو ذره ضدسرطان از گیاهان بومی استان هستند.ساخت نانو ذرات نقره از عصاره گیاه گل میمونی سازویی با نام علمی "Scrophularia striata "و اثر آن بر رده‌های مختلف سلول‌های سرطانی و سنتز نانو پلیمر از گیاه کهورک با نام علمی "prosopis farecta " و اثر آن بر روی رده‌های سلول سرطان سینه در آزمایشگاه زیست فناوری و گیاهان دارویی مشترک علوم پزشکی و جهاددانشگاهی استان ایلام انجام شد.

 

روح‌انگیز مامنه، مسؤول واحد فناور تولید نانو ذره ضدسرطانی از گیاه گل میمونی سازویی(تشنه داری) و مهین ملکی مسؤول واحد فناور تولید نانو ذره ضد سرطانی از گیاه «کهورک» (بلاوری) از واحدهای مستقر در  مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاددانشگاهی واحد استان است.

ایده مربوط به این تحقیقات کاملا نوآورانه بوده و اولین بررسی تاثیر این نانو ذرات بر سلول‌های سرطانی است. 

این دانش‌آموختگان که قدم در تولیدایده به محصول و دانش به ثروت گذاشته‌اند با حضور در ایسنا از کارهای انجام شده و دغدغه‌های خود گفتند.

روح‌انگیز مامنه کارشناس ارشد شیمی گفت: «سازویی» از  گیاهان دارویی با استفاده‌های گوناگون در طب سنتی است و برای درمان مجروحان و زخم‌های سطح بدن از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح برای اولین بار با استفاده از عصاره‌ آبی گل میمونی سازویی نانو ذرات نقره سنتز شد، تصریح کرد: مرحله ساخت نانو ذره از عصاره این گیاه طی انجام پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد صورت گرفته و تاثیر آن بر روی سلول‌های سرطانی ادامه تحقیقات بنده در آزمایشگاه زیست فناوری و گیاهان دارویی مشترک بین علوم پزشکی و جهاددانشگاهی واحد ایلام انجام شد و با بررسی‌های انجام شده و مقایسه با داروی ضد سرطان موجود نتایج مثبت ارزیابی شد.

مامنه گفت: در حال حاضر مستندات مربوط به این تحقیق به صورت مقاله در دست چاپ است که فاز بعدی کار، آزمایش حیوانی این نانو ذرات نیز با موفقیت آمیز به پایان رسیده و در مرحله بعد کار تولید دارو آغاز خواهد شد.

مهین ملکی دانش‌اموخته‌ کارشناسی ارشد شیمی آلی هم گفت:  نانو ذره‌ای که سنتز شده نقش هدایت کنندگی برای داروهای ضد سرطانی دارد و عوارض جانبی آن نیز کمتر خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد با کمک دستگاه‌های مسؤول شاهد به بار نشستن این فعالیت‌ها برای کسانی باشیم که چشم امیدشان به تحقیقاتی است که توسط جوانان کشور و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها انجام می‌شود و خوشبختانه مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی ایلام یکی از مراکزی است که نتایج تحقیقات و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در آن می‌تواند به سمت تولید محصولات فناورانه پیش روند.

دکتر ناصر عباسی مدیر مرکز تحقیقات زیست فناوری و گیاهان دارویی استان ایلام هم در این زمینه گفت: استفاده از نانو ذرات در علوم پزشکی و درمان بیماری‌ها در جهان با هزینه و عوارض کمتر در حال نهادینه شدن است و کشف این دو نانوذره نویدبخش تحقق این انتظار مهم در عرصه پزشکی کشور است.

وی ادامه داد: تاثیر مثبت این نانو ذرات بر روی سلول‌های سرطانی تهیه شده از انستیتوپاستور ایران اثبات شده است.مدیر مرکز تحقیقات زیست فناوری و گیاهان دارویی استان ایلام با بیان اینکه این فعالیت‌ها با تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی جهادگران عرصه علم و دانش به نتیجه رسیده است، ابراز امیدواری کرد با تلاش مشترک مراکز علمی شاهد به بار نشستن تحقیقات و پژوهش‌ها باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا