سوخت رسانی خودکار توسط هواپیماهای ایرباس

در نقطه عطف دیگری در مسیر ساخت خلبان کاملا خودمختار و سوخت ‌گیری خودکار در هوا (A4R)، شرکت ایرباس به طور خودکار یک پهپاد را با استفاده از یک بستر آزمایشی توسط هواپیمای سوخت رسان چند منظوره A310 (MRTT) هدایت و کنترل کرد.

به گزارش سیناپرس، سوخت ‌گیری هوایی یکی از فناوری ‌های کلیدی است که به نیروهای هوایی دسترسی جهانی و توانایی تمدید مدت زمان ماموریت نامحدود می ‌دهد. با این حال، انتقال سوخت از یک هواپیما به هواپیمای بسیار متفاوت با عملکرد پروازی بسیار متفاوت، تمرین بسیار دشواری است که به مهارت و تمرکز بالایی نیاز دارد.

شرکت ایرباس که با شرکت تابعه خود Airbus UpNext همکاری می کند، روی مجموعه ای از فناوری های توسعه یافته توسط اسپانیا، آلمان و فرانسه به نام Auto’Mate کار می کند که برای کاهش خستگی خدمه، خطای انسانی و هزینه های آموزشی و در عین حال موثرتر کردن عملیات سوخت گیری طراحی شده است.

آزمایش اخیر که بر فراز خلیج کادیز در سواحل جنوبی اسپانیا انجام شد، شامل هواپیمای سوخت رسان A310 MRTT و چندین پهپاد هدف DT-25 بود که در یک عملیات واقعی نقش هواپیماهای دریافت کننده سوخت را ایفا می کردند. در طول پرواز شش ساعته، کنترل پهپادها با موفقیت از ایستگاه زمینی به تانکر سوخت رسان منتقل شد.

سپس این سیستم از هوش مصنوعی و الگوریتم‌ های کنترل مشارکتی برای کنترل و فرماندهی چهار هواپیمای بدون سرنشین استفاده کرد و آنها را تا ۴۵ متری هواپیمای تانکر و در موقعیت مناسب برای سوخت ‌گیری قرار داد. به گزارش سیناپرس، در این مدت، سیستم خودکار Auto’Mate ناوبری نسبی هواپیما را کنترل می کرد، بین هواپیماها برای بهبود استقلال ارتباط برقرار کرده و راهنمایی های دقیق برای جلوگیری از برخورد و سایر مشکلات ارائه می کرد.

دومین مرحله آزمایشی از این عملیات برای پایان سال جاری و با استفاده از حسگرهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‌ های بهبود یافته برنامه‌ریزی شده است. همچنین عملیات آتی شامل دو پهپاد شبیه‌ سازی شده دیگر برای نشان دادن اینکه A310 MRTT می ‌تواند در فضای شلوغ خوب عمل کند، خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، ژان بریس دومونت (Jean Brice Dumont) رئیس سیستم‌ های هوایی نظامی ایرباس گفت: موفقیت این اولین کمپین آزمایشی پرواز، راه را برای توسعه فناوری ‌های سوخت‌ گیری هوایی خودکار و بدون سرنشین هموار می‌ کند. با وجود اینکه ما در مرحله اولیه هستیم، تنها ظرف یک سال به این مهم دست یافته‌ ایم و در مسیر درستی برای عملیات‌های آینده بدون سرنشین هستیم که در آن جنگنده ‌ها و هواپیماهای ماموریتی به طور مشترک با ازدحام پهپادها پرواز خواهند کرد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: Airbus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا