سوء تغذیه بر ساختار دندان تاثیر گذار است

بر اساس مطالعات انجام شده توسط تیمی از پژوهشگران دو دانشگاه معتبر انگلیسی مشخص شد که ترکیب کلاژن های موجود در عاج دندان، بازتاب کننده نحوه تغذیه و مواد غذائی دریافتی بدن در دوران کودکی است. این موضوع در دوره زمانی خاصی که دندان ها در حال رشد هستند، نمود بسیار بیشتری دارد.

ترکیب کلاژن های موجود در عاج دندان، بازتاب کننده نحوه تغذیه و مواد غذائی دریافتی بدن در دوران کودکی است. این موضوع در دوره زمانی خاصی که دندان ها در حال رشد هستند، نمود بسیار بیشتری دارد.

در همین رابطه جولیا بیومونت از پژوهشگران دانشگاه بردفورد با همکاری جانت مونتگومری از پژوهشگران دانشگاه دورهام با آنالیز و تجزیه و تحلیل دندان های بیست فرد بالغ و کودک که اسکلت های آن ها در حفاری های آرامگاه کیلکنی در کشور ایرلند به سدت آمده بود؛ به نتایج با اهمیتی دست پیدا کردند. بر اساس مستندات تاریخی و متون باقی مانده پزوهشگران اطلاع داشتند که بیش از یک هزار نفر از قربانیان دوره موسوم به قحطی بزرگ در ایرلندف در این منطقه دفن شده اند.

در این مطالعات مشخص شد که برخی از افراد بزرگسال که اسکلت های آن ها در این منطقه به دست آمده است، دوران کودکی خود را در دوره پیش از قحطی بزرگ زندگی کرده اند . این دوره شدید قحطی که موجب مرگ انسان های زیادی شده بود، در فاصله سال های 1845 تا 1852 میلادی رخ داده بود. محققان در این مطالعات همچنین کلاژن های موجود در استخوان دنده های قفسه سینه این افراد را نیز استخراج کرده و دریافتند نوع تغذیه انسان بر این بافت های بدن تاثیر مستقیمی دارد. در این پژوهش همچنین مشخص شد که افراد فوق در این زمان رژیم غذائی خود را تغییر داده و در پی نبود مواد غذائی ، به مصرف ذربت هایی که از قاره آمریکا وارد می شد، روی اورده بودند. این موضوع به خوبی در ساختار استخوانی و دندان های افراد فوق قابل ردیابی و مشاهده است.

جولیا بیومونت در این رابطه اعلام کرد: در این مطالعات ما به خوبی توانستیم تاثیرات سو تغذیه و مصرف مواد غذائی مختلف را روی دندان و استخوان ها بررسی و شناسائی کنیم.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا