تلاش های بین المللی برای نجات پنگوئن آفریقائی از انقراض

یکی از گونه های شگفت انگیز پنگوئن ها که بر خلاف تصور عموم در مناطق قطبی زندگی نکرده و بومی مناطقی از جنوب  قاره آفریقا است ، پنگوئن آفریقایی نام دارد. این جانور از نظر علمی در راسته اسفینیسکیفورمس ها قرار داشته و در سرده اسفنیسکاس و گونه S. demersus قرار  می گیرد.

در حال حاضر تنها 25 هزار پنگوئن قطبی در دنیا وجود و این موضوع در حالی است که تا یک صد سال پیش تعداد این جانوران در جهان بیش از یک میلیون عدد گزارش شده بود.

 نام علمی این جانور در اصطلاح جانور شناسی نیز Spheniscus demersus است. روش راه رفتن پنگوئن آفریقائی منحصر به فرد و تا حدی خنده دار بوده و پوششی از کرک نرم روی بدن وی را پوشانده است. مجموعه عوامل فوق سبب شده است تا این جانور مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور آفریقای جنوبی محسوب شود. این گونه پنگوئن با نام ها دیگری همچون پنگوئن سیاه نیز شناخته شده و در گروه های کوچکی در گستره وسیعی از نوار ساحلی جنوب و جنوب غرب قاره آفریقا زندگی می کنند.

متاسفانه شرایط زندگی این جانور چندان مساعد نبوده و وضعیت بقای وی در شرایط تهدید شده ، ارزیابی می شود.  پنگوئن آفریقایی برای نخستین بار در سال 1758 میلادی توسط جانورشناسی با نام کارل لینوس مورد مطالعه و نامگذاری قرار گرفت. در حال حاضر عوامل متعدد و مختلفی سبب شده است تا این گونه جانوری منحصر به فرد در خطر انقراض قرار گرفته و با کاهش جمعیت رو به رو شود.  به باور پژوهشگران مهمترین عوامل تهدید کننده زندگی این جانور ؛ کمبود غذا ؛ محدود شدن زیستگاه های طبیعی و دخالت انسان است. بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر تنها 25 هزار پنگوئن قطبی در دنیا وجود و این موضوع در حالی است که تا یک صد سال پیش تعداد این جانوران در جهان بیش از یک میلیون عدد گزارش شده بود. به همین دلیل به تازگی تیمی بین المللی از پژوهشگران و فعالان محیط زیست با ایجاد سازمانی ویژه در صدد بهبود شرایط زندگی این جانور و تلاش برای نجات پنگوئن آفریقائی از انقراض هستند.

منبع: efe

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا