آیا روبات ها می توانند جای خبرنگاران را پر کنند؟

روبات ها موجوداتی هستند که انسان ها آنها را ساخته اند و در حال پیشرفت دادن آنها هستند. با این وجود آینده بشر همواره در ترس پیشی گرفتن روبات ها از انسان ها به شکلی عجیب مه آلود به نظر می رسد و به همین دلیل نیز نمی توان گفت که همگان از صنایع روباتیک به نیکی یاد خواهند کرد.

شغل خبرنگاری یکی از مشاغل دشوار جهان به حساب می آید زیرا در آن شما باید محتوایی موجود را به نحوی بازنویسی کنید که نوآوری داشته باشد و به همین دلیل نیز این شغل در رده مشاغل هنری نیز قرار می گیرد

یکی از مواردی که به شدت صنایع روباتیک را در قشر عام جامعه به عنوان یک خطر مطرح کرده است را می توان مبحث شغل انسان ها و بی کار شدن آنها به واسطه روبات ها دانست. بسیاری از انسان ها حتی در دنیای امروزی نیز کار خود را از دست داده و یک روبات را به عنوان جانشین خود در خط تولید مشاهده می کنند.

شغل خبرنگاری یکی از مشاغل دشوار جهان به حساب می آید زیرا در آن شما باید محتوایی موجود را به نحوی بازنویسی کنید که نوآوری داشته باشد و به همین دلیل نیز این شغل در رده مشاغل هنری نیز قرار می گیرد. حال سوال مطرح شده این است که آیا روبات ها آینده خبرنگاران را نیز به عنوان جانشینان آنها تهدید می کنند؟

پاسخ به این سوال در شرایط فعلی تقریبا خیر است زیرا روبات ها توانایی آفرینش ندارند. درست است که هوش مصنوعی جدیدی به سراغ نوشتن یک کتاب رفته و یا یک هوش مصنوعی دیگر اقدام به نگارش فیلم نامه کرده اند، با این وجود کارهای آنها از مکانیزم ویژه ای تبعیت می کند. این سیستم های هوشمند برای خلق آثار خود ابتدا به مطالعه چندصد اثر هنری بزرگ نوشته شده به دست بشر دست می زنند و با تلفیق المان های آنها و درک هر رفتار و کنش و واکنش در داستان ها، اقدام به طراحی داستان خود می کنند.

این امر تا حدی به کار خبرنگاری شباهت دارد ولی موضوع این است که خبرنگار به نحوی عمل می کنند که از تکرار پرهیز شود ولی در عین حال نیز روال کلی تمامی اخبار جهان به صورتی عجیب تکراری هستند و به همین دلیل نیز تنها مغز انسان قادر به تعریف کردن یک موضوع نسبتا مشابه به روش های مختلف است. به همین دلیل نیز با خواندن یک خبر در چند خبرگزاری مختلف، علیرغم آگاهی از محتوا، خسته نخواهید شد.

به این ترتیب باید گفت که در حال حاضر و حتی در آینده شاید روبات ها و هوش های مصنوعی بتوانند به عنوان کمک های بسیار بزرگی به خبرنگاران فعالیت کنند ولی نمی توان انتظار داشت که بتوانند شغل آنها را از آنها بگیرند.

احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا