کشف بقایای دایناسور «نوک اردکی» در چین

 این جانور حدود 80 میلیون سال پیش در این کشور می زیسته و متعلق به تیره «پرنده پایان» است که چهار پا داشتند.
آنان اعلام کردند، کشف این فسیل که یک نمونه تقریبا سالم از گونه «هادروسارید» است ارزش تحقیقاتی بالایی دارد و می تواند پاسخی برای یافتن روند تکاملی این دایناسور و اطلاعات بیولوژیکی آن دوران باشد.
گزارش حاکیست که این فسیل در منطقه خودمختار مغولستان چین در یک عملیات اکتشافی بدست آمده و بیش از 90 درصد استخوان های یافت شده از جمله سر، مهره های گردن، استخوانهای اندامی و دم این جانور کاملا دست نخورده و سالم است.
همچنین اعلام شده که ساختار فسیل یافت شده 8 متر طول، 1 متر عرض و 5 متر ارتفاع دارد که نشان دهنده یک «هادروسارید» بالغ در 80 میلیون سال پیش است.
هم اکنون فسیل بدست آمده در شهر «چنگ گوان» نگهداری می شود و قرار است این عملیات اکتشافی تا ماه اکتبر (مهر – آبان) در این منطقه ادامه داشته باشد.
به گفته دیرینه شناسان چینی، این کشف کاملترین فسیل یافت شده طی 20 سال گذشته در این منطقه است.
بر اساس گزارش تارنمای «گلوبال تایمز»، دانشمندان این کشور ابتدا بخشی از فسیل این جانور را در سال 2012 در منطقه «اوراد» در شمال شرق منطقه مغولستان یافتند و پس از آن عملیات اکتشاف اصلی از سال 2013 شروع شد که طی آن 300 تکه استخوان به وزن مجموع حدود یک تن از این جانور را کشف کردند.
یکی از محققان این پروژه اعلام کرد که چنین کشفی بسیار نادر است و می تواند به دانشمندانی که پیشتر موفق به کشف گونه های دیگر این نوع دایناسورها شده بودند، در کسب اطلاعات بیشتر کمک شایانی کند.
دایناسور «نوک اردکی» یا همان «هادروسور»ها متنوع ترین و موفق ترین گیاهخواران بودند.
هادروسورها ها اغلب چهار پا بودند که بزرگترین هادروسور «شانتونگوسور» نام دارد که حدود 15.5 متر طول و 10 الی 20 تن نیز وزن داشته است.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام دیرینه شناسان چینی، دانشمندان چینی سال گذشته نیز موفق به کشف گونه ای از دایناسور «شبه پرنده» شدند که 70 میلیون سال پیش در این کشور می زیسته و متعلق به گروهی از جانوران گوشت و گیاه خوار در مرکز و شرق آسیا است.
کشف اسکلت یک دایناسور 66 میلیون ساله از خانواده «تیراناسورها» در سال 93 نیز از دیگر دستاوردهای دیرینه شناسان چینی بود که به خاطر بینی درازش به او لقب «پینوکیو رکس» داده شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا