کدام گیاهان دارویی برای خونریزی شدید قاعدگی مفیدند؟

سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

آیا خونریزی شدید قاعدگی با کمک گیاهان دارویی قابل درمان است؟ بهترین گیاهان برای درمان این بیماری کدامند؟ نحوه استفاده از این گیاهان باید چگونه باشد؟

به گزارش سیناپرس، نام دیگر خونریزی شدید قاعدگی منوراژی است و اغلب هیچ علت پاتولوژیک خاصی ندارد. این عارضه همراه با نشانه هایی مانند خونریزی شدید، لخته زیاد در خون دفع شده، طولانی شدن خونریزی- بیش از 7 روز، کوتاه شدن دوره عادت ماهانه است و می تواند خطر کم خونی را افزایش دهد.

 مصرف گیاهان دارویی برنجاسف، همیشه بهار، کیسه چوپان و گزنه سفید می تواند برای درمان این عارضه موثر باشد.

برنجاسف خاصیت بندآوردنده خون دارد و در صورت تداوم خونریزی می تواند مفید باشد. بهتر است، دمکرده 15 گرم از این گیاه در نیم لیتر آب یا دو و نیم میلی لیتر تنتور را سه بار در روز مصرف کنید. همچنین می توانید به آن کیسه چوپان اضافه کرده و تنتور یا دم کرده تهیه کنید. برای تهیه جوشانده نیز می توانید با دانگویی مخلوط کنید. این گیاه نباید بدون تجویز افراد متخصص در دوران بارداری مصرف شود.

گیاه همیشه بهار نیز خاصیت قابض با اثر گسترده برای تنظیم قاعدگی دارد. بهتر است این گیاه به صورت دمکره یا تنتور استفاده شود. می توانید یک میلی لیتر تنتور کیسه چوپان یا شمعدانی را در هر دوز به آن اضافه کنید تا خاصیت قابض آن بیشتر شود.

کیسه چوپان نیز خاصیت قابض و ضد خونریزی خاص خونریزی های دستگاه ادراری- تناسلی دارد و روی چاکرای ریشه ای موثر است. بهتر است این گیاه به صورت دمکرده یا تنتور استفاده شود. می توانید 5 قطره تنتور هیدراستیس در هر دوز با گزنه سفید را برای تهیه دمکرده به آن اضافه کنید.

گزنه سفید نیز خاصیت قابض و ضد اسپاسم، تنظیم کننده جریان خون رحمی و موثر روی اندام های تناسلی دارد. بهتر است این گیاه نیز به صورت دمکرده یا تنتور استفاده شود. همچنین می توانید این گیاه را با شمعدانی ترکیب کنید.

*دکترعباس حاجی آخوندی، استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا