رفع آلودگی زیست‌محیطی کشتارگاه‌ها با تصفیه پساب تکمیلی

دکتر مرتضی صادقی با اشاره به آلودگی‌های زیست محیطی کشتارگاه‌ها، گفت: پساب کشتارگاه‌ها به علت حضور مواد آلوده ‌کننده نظیر خون، چربی‌ها و احشام داخلی دام‌های سبک و سنگین، دارای بار آلودگی بسیار زیادی است که با روش‌های متداول تصفیه پساب نمی‌توان میزان آلودگی آن‌ را به حد مجاز و استاندارد جهت رهاسازی در طبیعت و یا کشاورزی رساند.

وی با تاکید بر این که برای تصفیه کامل و تکمیلی این پساب برای رسیدن به میزان آلودگی کم و قابل رهاسازی در طبیعت باید از روش‌های تکمیلی بهره برد، افزود: امروزه فناوری پیشرفته غشایی اولترا فیلتراسیون، کاراترین روش تصفیه تکمیلی پساب است که با بهره‌مندی از این فناوری می‌توان میزان بار آلودگی پساب‌ها را به مقداری کاهش داد که بدون هیچ نگرانی بتوان آن را جهت کاربردهای کشاورزی و یا حتی استفاده مجدد و بازگردانی آن در صنعت استفاده کرد.

وی از ارائه روشی برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی پساب کشتارگاه‌ها خبر داد و یادآور شد: در این مطالعات موفق شدیم فناوری پیشرفته غشایی اولترا فیلتراسیون را با ساخت غشا و مدول‌های غشایی الیاف توخالی اولترا فیلتراسیون تجاری‌سازی کنیم.

صادقی به اهمیت این دستاورد اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور، هم اکنون با معضل شدید خشکسالی و کم آبی مواجه است، در کنار مدیریت صحیح مصرف آب و بهره‌برداری از منابع آبی کشور، بازیافت و بازگردانی پساب‌ها برای مصارف مختلف نظیر کشاورزی و صنعت می‌تواند کشور را در حل این معضل یاری کند.

این محقق از کاربردی شدن این فناوری در یکی از کشتارگاه‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: با استفاده از فناوری اولترا فیلتراسیون در کشتارگاه نقش جهان خمینی شهر اصفهان اقدام به تصفیه پساب این واحد صنعتی شد.

به گزارش ایسنا، وی فناوری پیشرفته غشایی اولترا فیلتراسیون را قسمت جدانشدنی فرآیند بازگردانی آب از پساب‌های صنعتی و شهری برای استفاده مجدد توصیف کرد و ادامه داد: با توسعه و بومی‌سازی این فناوری کشور قادر خواهد بود بر معضل کم‌آبی فائق آید ضمن آن که قادر به سالم سازی محیط زیست و آب مورد نیاز برای توسعه کشور خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا