ضرورت الگو سازی در دانشگاه‌ها برای دست‌یابی به توسعه

دکتر حمیدرضا طیبی در دیدار با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش موثر دانشگاه‌ها در توسعه جوامع، اظهار کرد: توسعه "فناورانه"،‌ "فرهنگی" و" آموزش‌های تخصصی" از مباحث اصلی پیشرفت و توسعه کشورها هستند و دانشگاه هم به عنوان یک نهاد بسیار مهم در تربیت نیروی انسانی جامعه، می تواند نقش اساسی در این سه زمینه ایفا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از تشکیل جهاد سازندگی این فکر در دانشگاهها مطرح شد که زمینه‌های فرهنگی، تولید علم و فناوری نهادی را در داخل دانشگاه‌ها تاسیس کنیم که اثبات کند آیا که در زمینه تولیدات علمی چه مشکلی وجود دارد. همچنین بتوانیم با کمک اساتید و دانشجویان در این عرصه کارهای شاخص انجام دهیم. این ایده بعد از ابراز نگرانی حضرت امام خمینی( ره)  از وضعیت سیاسی، تولید علم و فناوری و توسعه فرهنگی در دانشگاه ها عنوان کردند.

دکتر طیبی اضافه کرد: تعطیلی دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی فرصت خوبی بود که این ایده( تاسیس جهاد دانشگاهی) به منصه ظهور برسد. در نتیجه در سال 1359 نهادی با عنوان "جهاد دانشگاهی" تاسیس شد.

رییس جهاد دانشگاهی برقرار ارتباط بین دانشگاه و صنعت را مهم ترین نقش این نهاد دانست و گفت: نقشی که از همان ابتدای تاسیس به جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها محول شد این بود که باتوجه به اینکه دانشگاه‌ها نهاد تولید علم و فناروی هستند و در نسل های سه و چهار فناوری باید تولید علم به دانشگاه‌ها سفارش داده شود، لذا جهاد دانشگاهی به عنوان ابزار و کمک دانشگاه‌ها با همراهی اساتید، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در این عرصه ورود پیدا کند.

به گفته وی، نقش جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها این بود که با برقراری ارتباط با بخش صنعت، ایده ای که در دانشگاه‌ها شکل می گیرد را در این ساختار به ایده کاربردی صنعت تبدیل کند، به ویژه وقتی مراکز تحقیقاتی در صنایع ما شکل نگرفته بود.

دکتر طیبی یادآور شد: درگیری دانشگاه با بحث آموزش، بخصوص زمانی که دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب به مدت دو سال تعطیل بودند و اینکه هنوز دوره‌های ارشد، کارشناسی و دکتری به صورت منسجم شکل نگرفته بودند و این مراکز هنوز نتوانسته بودند جایگاه اساسی خود را در حوزه پژوهش پیدا کنند، موجب شد که جهاد دانشگاهی در حوزه تحقیقات کاربردی ورود پیدا کند.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: انتظار جامعه از دانشگاه واقعی نشده و ما هنوز نیز معتقد هستیم دانشگاه باید بتواند نسل آینده علم و فناوری‌ها را تولید کند و اگر ارتباط نزدیک بین دانشگاه و صنعت باشد این توقع تحقق می‌یابد.

به گفته وی، متاسفانه صنعت و دانشگاه دیدگاه منفی نسبت به یکدیگر پیدا کرده‌اند و این توقع که یک استاد دانشگاه باید بتواند مشکل روز جامعه را حل کند، توقع بی‌موردی است. استاد، دانشجو و پژوهش ابزار دانشگاه هستند و دانشگاه می‌تواند با کمک این ابزار با صنعت رقابت کند و در عرصه تولید فناوری‌های نو قدم بگذارد.  از طرفی دانشگاه از صنعت گله مند بود که چرا صنعت سراغ ما نمی‌آید.

دکتر طیبی تاکید کرد: باید تلاش شود تا دانشگاه‌ و صنعت هر کدام در جایگاه خودشان قرار بگیرند و صنعت و جامعه باید دانش بنیان اداره شوند.همچنین رقابت در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و وقتی رقابت شکل بگیرد صنعت یا جامعه برای حفظ خود سراغ دانشگاه می‌آید و دولت نیز در زمینه‌های فناوری‌های نوظهور باید به دانشگاه‌ها کمک کند.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: تا زمانی رقابت بین دانشگاه و صنعت شکل نگیرد سفارش پژوهش واقعی در دانشگاه‌ها جایگاه خودش را پیدا نمی‌کند. به هر حال ما نیز مجبور شدیم به دلیل توجه جدی به بحث علم و فناوری در جایگاه اداره کشور بصورت انفرادی کار کنیم. بنابراین در برخی حوزه‌ها حتی علاقه هم نداشته ولی احساس کردیم جایگاه آن خالی است وارد شدیم و برنامه ریزی کردیم و در جهاد دانشگاهی آن را عملیاتی نمودیم. ما در جهاد دانشگاهی علاقه داریم همین نقش را با دانشگاه ها ایفا و با آنها فعالیت و همکاری داشته باشیم. یعنی دانشگاه جایگاه تولید علم و فناروی‌های بالا را داشته باشد و ما به تجاری سازی و کاربردی شدن آن کمک کنیم.

دکتر طیبی همچنین خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌هایی که ارتباط خوبی با اساتید دارند، همچنین با اساتید و دانشجویان دوره دکتری که به کار حرفه ای و کاربردی علاقه‌مند هستند، بسیار موفق عمل کرده‌است. ما تلاش می‌کنیم با همکاری معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی کمیته‌ای را تشکیل دهیم تا زمینه‌های همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بررسی کنیم تا این اساتید با پژوهشکده‌های جهاد ارتباط برقرار کنند.

رییس جهاد دانشگاهی در پایان افزود: با توجه به اینکه 20 درصد درآمدهای جهاد دانشگاهی توسط دولت و 80 درصد آن از تجاری سازی پژوهش‌ها تامین می‌شود، لذا ما مجبور می شویم به حوزه‌هایی ورود کنیم که بدانیم در آن مشتری است و جامعه به آن نیاز دارد. بنابراین جهاد دانشگاهی و دانشگاه وظیفه دارند الگو سازی و تولید علم داشته باشند تا در نهایت آن را به فناروی ملی تبدیل کنند و وارد بازار شود. چرا که ما نمی‌توانیم با فناوری دفاعی خارجی از خود دفاع کنیم. همچنین در عرصه اقتصاد نیز نمی‌توان با وابستگی به اقتصاد خارجی ایجاد اشتغال و تولید ملی داشته باشیم. بنابراین جهاد دانشگاهی از همکاری با دانشگاه ها استقبال می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا