تجربیات بنیاد ملی نخبگان، تسهیلگر روند نخبه‌پروری حوزوی است

غلامعلی منتظر با حضور در حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه در مدیریت تحولات کشور، به بیان فرایند نگارش و تصویب سند راهبردی کشور در امور نخبگان پرداخت.

وی افزود: ورود به اجتماع نخبگانی یعنی تقبل مسؤولیت بیشتر. به این معنا که فرد نخبه و یا مستعدبرتر به دلیل توانایی‌ها و قابلیت‌های بیشتر نسبت به همگنان خود، مسؤولیت بیشتری نیز نسبت به جامعه دارد.

منتظر، پویندگی و ارتقای توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها را از شروط اصلی تداوم در اجتماع نخبگانی عنوان و اظهار کرد: مستعدبرتر در ابتدای مسیر نخبگی قرار دارد و به همین دلیل نیازمند هدایت در مسیر صحیح است.

وی با انتقاد از سیستم‌ نمره‌گرایی و مدرک‌گرایی در دانشگاه، به سیستم سنتی نخبه‌پروری و قدمت دیرین آن در حوزه علمیه اشاره و تأکید کرد: حوزه علمیه سابقه خوبی در پرورش نخبگان و بزرگان دینی دارد؛ با این حال می‌تواند با استفاده از تجربیات بنیاد ملی نخبگان مسیر خود را تسهیل و روند نخبه‌پروری حوزوی را تسریع کند. به عنوان مثال یکی از مسائل مهم در هدایت جامعه نخبگانی ایجاد حس مسؤولیت و تعهد نسبت به جامعه است، در صورتی که در حال حاضر یکی از مشکلات پرورش مستعدان ایجاد حس توقعِ صرف است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان ایجاد جریان نخبگانی و به‌ظهور رساندن استعدادهای‌برتر را یکی از رسالت‌های اصلی حوزه برشمرد.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی صحیح در حوزه نخبگانی، اشاره کرد: شناسایی استعدادها، تقویت داشته‌ها و هدایت آنها نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و متقن است؛ به عنوان نمونه در خصوص حوزه علمیه، امروزه ایجاد تحول و بهبود در شناسایی، برنامه‌ریزی و سامان‌دهی طلاب نخبه و استعدادهای‌برتر امری الزامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی تصریح کرد: نظام آموزشی، تبلیغی و پژوهشی حوزه باید از انعطاف‌ لازم برای رشد افرادی که در سطوح مختلف وارد حوزه می‌شوند، برخوردار باشد. به عبارت دیگر وقتی فردی استعداد، توان، اعتقاد، احساس مسؤولیت و انگیزه دارد، نباید برنامه آموزشی حوزه مانع از پیشرفت او شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان، برنامه جامع حوزه علمیه را راهی برای شکوفاشدن حداکثری استعدادهای حوزوی توصیف و تأکید کرد: برنامه کلی و غیرمنعطف، بزرگ‌ترین آسیب را به استعدادهای حوزوی وارد می‌کند؛ چراکه نظام جامع آموزشی حوزه ابعاد مختلفی را شامل می‌شود، به همین دلیل باید برنامه منعطفِ متغیری با توجه به استعداها و ظرفیت‌های علمی متفاوت وجود داشته باشد تا بتوان حداکثر ظرفیت‌های حوزه را به منصه‌ظهور رساند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود برنامه درسی منعطف در حوزه‌های علمیه، همکاری و پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان در برنامه‌ریزی‌ها را تسهیلگر مسیر پیش‌رو دانست و خاطرنشان کرد: بازنگری‌هایی در برنامه نظام جامع آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، گزینش و پذیرش حوزه علمیه خراسان در دستور کار قرار دارد. امید است تخصص‌های در نظر گرفته شده در این نظام جامع، پاسخگوی نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، بازدید از دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه علمیه عالی نوّاب و مدرسه علمیه سلیمانیه و همچنین برگزاری نشست هم‌اندیشی تعامل حوزه با بنیاد ملی نخبگان از دیگر برنامه‌های معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در سفر به مشهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا