فقه‌واصول و علوم‌تربیتی بیشترین آثار ارسالی به جشنواره فارابی

دکتر میرزایی در نشست خبری صبح شنبه، 23 مردادماه با اشاره به روند اعلام فراخوان و ثبت‌نام در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی افزود: ثبت‌نام در این دوره از جشنواره از تیرماه آغاز شد که با افزایش درخواست‌ها آخرین مهلت ارسال آثار در این جشنواره تا ششم مردادماه تمدید شد.

وی با تاکید بر اینکه تعداد آثار دریافتی در این دوره از جشنواره رکورد هفت دوره گذشته جشنواره را زد، خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره 3760 اثر دریافت شد؛ ضمن آنکه در بخش خارجی مهلت ثبت‌نام تا 11 شهریورماه ادامه دارد.

میرزایی با بیان اینکه ثبت‌نام در این دوره از جشنواره به استثنای بخش کتاب، به صورت الکترونیکی بوده است، اظهار کرد: در این جشنواره 1500 اثر در بخش کتاب، 990 اثر در بخش پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد، 509 اثر در بخش رساله دکتری و 691 اثر در بخش گزارش پژوهشی خاتمه ‌یافته ارسال شد.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه ثبت‌نام در این دوره از جشنواره حقوقی و حقیقی بوده است، ادامه داد: از 1570 اثر در بخش کتاب، 50 درصد آن توسط مؤلف حقیقی و 50 درصد بقیه از سوی ناشران و مؤسسات پژوهشی بوده است.

به گفته وی، از 691 اثر در بخش گزارش پژوهشی خاتمه‌یافته، حدود 600 اثر از سوی افراد حقیقی بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده ثبت‌نام‌ها به صورت موسسات حقوقی باشد.

میرزایی در این باره توضیح داد: هدف از برگزاری این جشنواره کشف آثار علوم انسانی است؛ ولی تاکنون آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره از سوی افراد حقیقی بوده است. این رویکرد خوب است ولی کافی نیست. از این رو ما وظیفه داریم تا نسبت به کشف آثار و شناسایی محققان در حوزه علوم انسانی اقدام کنیم که این امر می‌تواند از طریق مشارکت مؤسسات حقوقی محقق شود.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: از این رو در سال آینده در تلاش هستیم تا با تعاملات بیشتر از دانشگاه‌ها بخواهیم که رساله‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد خود را برای شرکت در این جشنواره معرفی کنند.

وی با بیان اینکه جشنواره فارابی جشنواره‌ای در کنار سایر جشنواره‌ها نیست، ادامه داد: این جشنواره با همکاری سازمان‌هایی همچون یونسکو، آیسسکو، وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود؛ از این رو باید در نحوه و نوع انتخاب آثار تلاش بیشتری صورت گیرد.

میرزایی، بیشترین آثار ارسال شده به این جشنواره را مربوط به گروه‌های فقه و اصول با 474 اثر و علوم تربیتی، روانشناسی و علوم رفتاری با 449 اثر دانست.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: با توجه به اینکه هشتمین دوره این جشنواره برگزار می‌شود؛ از این رو با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تمام برگزیدگان به مشهد مقدس اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره در هفته پژوهش برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا