بازگشت دوباره یک بیماری ریشه کن شده قدیمی

بر اساس گزارش منابع خبری در استرالیا، به تازگی سه مورد جدید ابتلا به بیماری ریه سیاه یا black lung disease در ایالت کوئینزلند استرالیا گزارش شده است. هر سه بیمار مبتلا به این عارضه در معدن کار می کنند.

عارضه ریه سیاه سبب اختلال در عملکرد ریه شده و ریه افراد بیمار بر اثر مجاورت با زغال و تنفس  گرده های آن به رنگ سیاه تغییر می کند.

این بیماری به تازگی در استرالیا شایع شده و اتحادیه استخراج معدن در این کشور اعتقاد دارد آمار مبتلایانن به این بیماری بیشتر از موارد رسمی منتشر شده بوده و احتمالا برخی از کارگران معدن که به این بیماری مبتلا هستند از ترس از دست دادن موقعیت شغلی خود؛ آن را ابراز نکرده و برای درمان خود تلاش نمی کنند.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه تنها در ماه مارچ سال جاری (برابر با فروردین ماه)  چند مورد جدید  از افراد مشکوک به بیماری ریه سیاه که همگی آن ها کارگران معدن زغال سنگ بودند؛ ثبت شد. این موضوع در حالی رخ داده است که به نظر می رسید بیماری ریه سیاه در حدود 30 سال پیش ریشه کن شده است.

به باور کارشناسان، این بیماری به دلیل تنفس در هوای آلوده به گرده زغال و مجاورت با این ماده رخ داده و عموما در بین کارگران معدن و افراد درگیر با صنایعی که از زغال سنگ در آن استفاده می شود، گزارش شده است.

این بیماری پس از سی سال در زمستان سال گذشته در ایالت کوئینزلند استرالیا ظهور کرده و مقامات پزشکی در آن زمان ابتلای دستکم سه نفر به این بیماری را تائید کردند. عارضه ریه سیاه سبب اختلال در عملکرد ریه شده و ریه افراد بیمار بر اثر مجاورت با زغال و تنفس  گرده های آن به رنگ سیاه تغییر می کند.

در حالی که مقامات رسمی استرالیا از کارگران معادن ایالت کوئینزلند درخواست کرده اند تا تحت ارزیابی و آزمایش های لازم پزشکی قرار گیرند، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند روش های تصویربرداری رادیولوژی فعلی برای تشخیص دقیق این بیماری کارآمد نیست و باید در این رابطه اقدامی مناسب انجام داد.

منبع: news.xinhua

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا