مطالعه مهاجرت های عصر یخبندان به کمک بقایای بیولوژیکی

تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه کمبریج و دانشگاه کپنهاگ در حال بررسی روند مهاجرت اقوام مختلف در عصر یخبندان از منطقه موسوم به آلاسکا به بخش های مختلف آمریکای شمالی هستند. بر اساس یافته های این پژوهشگران، امکان مهاجرت گروه های انسانی در آخرین عصر یخبندان، از طریق مسیر های زمینی شمال به جنوب در آلاسکا امکان پذیر نبوده است.

پژوهشگران در این مطالعات اقدام به نمونه برداری و تجزیه و تحلیل لایه های مرکزی رسوبات نه دریاچه در مناطق شما شرق بریتیش کلمبیا کرده و این مناطق را از نظر دارا بودن بقایای فسیل، گرده گیاهان و دی ان ای حیوانات مورد مطالعه قرار دادند.

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده اسکه ویلرسلف از پژوهشگران و اساتید دانشگاه کمبریج قرار دارد. پژوهشگران در این مطالعات اقدام به نمونه برداری و تجزیه و تحلیل لایه های مرکزی رسوبات نه دریاچه در مناطق شما شرق بریتیش کلمبیا کرده و این مناطق را از نظر دارا بودن بقایای فسیل، گرده گیاهان و دی ان ای حیوانات مورد مطالعه قرار دادند. بر اساس این پژوهش ها مشخص شد که گذرگاهی که امکان عبور از طریق مناطق شمالی و بخش های قطبی کانادا به سمت جنوب را امکان پذیر می کند در حدود 13 هزار سال پیش شکل گرفته و منطقه فوق الذکر در بازه زمانی مورد نظر، قابلیت پرورش حیات و میزبانی از زندگی انسان ها را نداشته است.

میکل پترسون از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی درباره روند مهاجرت از طریق این گذرگاه اعلام کرد: مطالعات ما نشان می دهد منطقه ای که به عنوان گذرگاه طبیعی شمال به جنوب شناخته می شود، در آن زمان کاملا سترون، بایر و فاقد شرایط مطلوب بود. نتایج تجزیه و تحلیل نمونه های برداشت شده همچنین نشان می دهد حیواناتی مانند گاو کوهان دار امریکائی، خرگوش صحرائی و گیاه sagebrush تنها در حدود 12 هزار و 600 سال پیش در این منطقه ظاهر شده و پیش از آن در این گذرگاه اثری از زندگی جانوران و گیاهان دیده نمی شد. این دوره زمانی دقیقا مقارن با زمانی است که انسان های مختلفی در بخش هایی از قاره امریکا ساکن شده اند و این موضوع به خوبی به کمک داده های باستان شناسی قابل اثبات است. احتمالا نخستین مهاجرت های رخ داده انسان ها در دوران باستان در این مناطق از طریق نوارهای ساحلی اقیانوس آرام بوده است.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا