پیرو توافق‌نامه جدید معاونت علمی ریاست‌جمهوری محقق می‌شود؛
توسعه قراردادهای دانش‌بنیان در حوزه نفت به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار

توافق‌نامه همکاری میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت پترو ایران به امضا رسید تا زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت صنایع نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم شود.

به گزارش سیناپرس،روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به تلاش برای رسوخ دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت و عبور این صنعت از مرحله خام فروشی، اظهار کرد: نفت جزو مزیت‌های ارزنده سرزمینی ما به شمار می‌رود و اقتصاد بدون نفت، به معنای حذف مطلق این نعمت خدادادی از اقتصاد نیست، بلکه حذف خام‌فروشی و رسوخ نوآوری به این صنعت است،  نباید اقتصاد ما متکی به نفت خام باشد، وقتی از منابع نفتی برخورداریم و هم دانش و توانمندی را به مدد جوانان دانش‌آموخته برای استفاده نوآورانه از این منبع زیرزمینی در اختیار داریم، بنابراین باید از این ظرفیت برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و خلق ارزش افزوده به خوبی بهره ببریم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: مسیر دانش‌بنیانی اقتصاد از صنعت نفت عبور می‌کند، بر همین اساس این توافق‌نامه با هدف شکل‌گیری کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان و حضور شرکت‌های نوآور و فناور در صنعت نفت به امضا می‌رسد. تکمیل زنجیره‌های ارزش در این حوزه، از محورهای اولویت‌دار و مورد حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که این توافق‌نامه‌ها با رویکردی عملیاتی و با هدف شکل‌گیری پروژه‌های بزرگ و فناورانه با مشارکت دانش‌بنیان‌ها در آن صنعت شکل می‌گیرد، ادامه داد: انتظار دارم سال آینده و با به جریان افتادن عملیاتی این توافق‌نامه‌ها، شاهد انعقاد قراردادهای جدی و اجرایی باشیم.

وی افزود: اگر این جنس توافق‌نامه‌ها بتوانند خروجی مناسب و ارزش افزوده  را به ارمغان بیاورند، دانشجویان و فعالان فناور که ایده‌های نوآورانه دارند نیز انگیزه پیدا خواهند کرد تا ایده‌شان را در مسیر دانش‌بنیان شدن پیش ببرند. سال آینده به لطف باری تعالی تا ۱۰ برابر امسال اعتبار مالی و حمایتی را به تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنایع تخصیص خواهیم داد.

حمید ذوالفقاری، سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز با اشاره به اراده و عزم جدی معاونت علمی برای عملیاتی شدن نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع مختلف، گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند تا زمینه برای پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع مختلف برای تکمیل زنجیره ارزش آن صنعت فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: در بسته اول یکصد میلیون دلار تضمین بازار پیش‌بینی شده است. پتروایران در حوزه آب‌های ژرف نیز توانمندی‌های خوبی دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. در این توافق‌نامه تجاری‌سازی محصوبات دانش‌بنیان و تضمین خرید و سایر موارد پیش بینی شده است.

سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران نیز در این مراسم با بیان این‌که پتروایران با استفاده از ظرفیت‌های موجود خود در مسیر تعریف پروژه‌های دانش‌بنیان گام بر می‌دارد، ادامه داد: این شرکت دارای مزایایی است که در پیوند با دانش‌بنیان‌ها می‌تواند به خلق کلان‌پروژه‌های مهمی منجر شود. حضور این شرکت به عنوان یکی از مشتریان محصولات و خدمات دانش‌بنیان، تجربه و سابقه طولانی در این صنعت و حضور در بازارهای بین‌المللی از جمله مزایایی است که به توسعه مگاپروژه‌های فناور می‌انجامد.

وی افزود: نفت جزو صنایع درآمدزا و اشتغال آفرین است، اما این درآمدزایی با اجرای پروژه‌های دارای بازار و مشتری محقق می‌شود. لازم است تا زمینه هدایت و ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع نفتی و حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم شود، برای تحقق این موضوع به یک هدایت کننده و نخ تسبیح نیاز داریم که معاونت علمی و فناوری می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

ارزش ۱۰۰ میلیون دلاری قراردادهای صنعت نفت با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، بر اساس این توافق‌نامه همکاری، اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز و انرژی‎‌های تجدیدپذیر با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه می‌یابد.

از محورهای اصلی این توافق‌نامه همکاری می‌توان به رفع نیازهای صنعتی ارزبر، گلوگاهی و استراتژیک پتروایران با تعریف مگاپروژه‌‎های دانش‌‏بنیان و کنسرسیوم‎‌های تخصصی دانش‎‌بنیان در قالب قراردادهای همکاری به میزان برآوردی تجمعی ۱۰۰ میلیون دلار اشاره کرد.

دریافت خدمات و خرید تجهیز فناوری و محصولات تولیدشده از این توافق‎نامه در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط موجود در پتروایران از محورهای توافق‌نامه همکاری است.

طرح توسعه و بهره‌‎برداری و تامین آب شرب از منابع آب‎‌های ژرف (از جمله سیستان)، طرح احیای چاه‎‌های غیرفعال و کم‎‌بازده،  طرح‌های دانش‎‌بنیان توسعه و اکتشاف میادین نفتی و گازی، تضمین خرید و بهره‎‌برداری از نرم‌‏افزار یکپارچه گردآوری و پردازش برخط اطلاعات و بهینه‌‎سازی عملیات حفاری به تعداد یک پکیج کامل، بومی‎‌سازی، ساخت و تجاری‌‎سازی مته‌‎های PDC برای توسعه میادین منصورآباد و بینک، تجاری‎‌سازی سیال تکمیلی جایگزین سیال کلسیم بروماید برای استفاده در چاه‎‌های پرفشار از جمله محورهای این توافق‌نامه همکاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا