بازسازی آثار باستانی نپال پس از زلزله

در بهار سال گذشته زلزله شدیدی بخش هایی از نپال و شمال هندوستان را لرزاند که این زلزله علاوه بر تخریب بسیاری از شهر ها و روستا ها، موجب آسیب دیدگی شدید برخی از ابنیه تاریخی این مناطق  شد. یکی از مهمترین محوطه های تاریخی که بر اثر این زلزله تخریب شد؛ میدان دوربار پاتنا بود. این میدان تاریخی در مرکز شهر لالیتپور کشور نپال قرار داشته و یکی از سه میدان مهم تاریخی است که با نام دوربار در دره کاتماندو قرار دارد.

این میدان در زلزله ای که به تاریخ بیست و پنجم آپریل سال 2015 میلادی رخ داد؛ دچار آسیب دیدگی جدی شده و بر اساس گزارش های موجود؛ این زلزله، دوازدهمین زلزله سنگینی بوده که این مجموعه تاریخی را تهدید کرده است.

هر سه این میدان ها از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث جهانی معرفی شده و دارای اهمیتی بسیار زیاد هستند. یکی از مهمترین آثار موجود در این میدان تاریخی ، قصر و اقامتگاه پادشاهان مالا است. این آثار تاریخی از نظر معماری و تزئینات هنری دارای ارزش بسیار زیادی بوده و کف این میدان نیز با آجرهای سرخ رنگی مفروش شده اند. در این محوطه تعداد زیادی از معابد باستانی و مجسمه های مختلف قرار داشته و معبد اصلی شهر نیز در مقابل قصر فوق الذکر واقع شده است. این میدان در زلزله ای که به تاریخ بیست و پنجم آپریل سال 2015 میلادی رخ داد؛ دچار آسیب دیدگی جدی شده و بر اساس گزارش های موجود؛ این زلزله، دوازدهمین زلزله سنگینی بوده که این مجموعه تاریخی را تهدید کرده است. در حال حاضر تیمی از مرمتگران و کارشناسان میراث فرهنگی در حال اجرای عملیات مرمتی در این میدان تاریخی بوده و تلاش می کنند تا آثار باستانی تخریب شده را بازسازی کرده و با ایجاد مقاوم سازی در آثار باقی مانده؛ از تخریب شدن آن ها در زلزله های احتمالی آینده؛ جلوگیری کنند. در این گزارش تصویری شاهد مناظری از این میدان در زمان پیش از زلزله، لحظاتی پس از وقوع آن و تصاویر جدید که عملیات مرمتی در آن اجرا می شود، هستید.  

منبع: xinhua

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا