عاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرد؛
لزوم همکاری های علمی در زمینه تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آمادگی دارد در زمینه بررسی تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد و مسایل مربوط به آسیب های اجتماعی همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس به نقل از معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست هم اندیشی با حضور دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، اقدامات انجام شده از سوی جمعیت را در جهت کاهش و کنترل استعمال دخانیات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این اقدامات توانسته تا حد زیادی از هزینه های تحمیل شده به وزارت بهداشت در این حوزه بکاهد.

وی تاکید کرد: در ایران اسلامی شایسته نیست که گرایش افراد به استعمال دخانیات را به ویژه در سنین پایین شاهد باشیم از این رو باید تمام متولیان برای کنترل این معضل آسیب زا و کاهش مصرف دخانیات در جامعه تلاش کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عوامل مستعدکننده بیماری اشاره کرد و افزود: عوامل تشدیدکننده بیماری‌ها که شامل چاقی، عدم تحرک، سیگار و غیره هستند را باید در اولویت بررسی قرار دهیم و در تلاش هستیم در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با افراد متخصص در این حوزه به سبب انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی اثر بخش، قرارداد همکاری منعقد کنیم.

پناهی گفت: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص بررسی تهدیدهای حوزه سلامت، دخانیات و اعتیاد و مسایل مربوط به آسیب های اجتماعی اعلام آمادگی می‌کند.

وی بر لزوم بررسی علمی‌تر عوامل گرایش به دخانیات و آسیب های ناشی از آن تاکید کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، استفاده از ظرفیت خیرین حوزه سلامت را موهبتی بزرگ دانست و بیان کرد: هدایت خیرین به مسایل حوزه سلامت بسیار مهم است چرا که می‌توان درصد قابل توجهی از مشکلات حوزه سلامت را از طریق جذب خیرین حل و فصل کرد.

در ادامه نشست دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، گفت: معاهده جهانی کنترل دخانیات در سال ۱۳۸۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ایران جزو ۴۵ کشور اول دنیا در تصویب آن بود، اما کشوری که آن را امضا نکرد آمریکا بود.

وی با اعلام اینکه تصویب قانون جامع کنترل دخانیات به سال ۸۵ باز می‌گردد، افزود: کشورهای توسعه یافته بالاترین آمار مبارزه با دخانیات را دارند که اکثرا فاقد قانونی در این زمینه هستند، ولی ما در ایران به رغم وجود قانونی در این زمینه با عدم اجرای آن مواجه هستیم.

مسجدی با اشاره به طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) گفت: در سال های اخیر جمعیت توانسته اقدامات مهمی در راستای آگاهی بخشی مردم جامعه نسبت به مضرات دخانیات انجام دهد که از جمله آن می‌توان به طرح پاد( پیشگیری استعمال دخانیات) برای دانش آموزان پایه هفتم اشاره کرد. در این طرح دانش آموزان آموزش های لازم را توسط مربیان در مدارس فرا می‌گیرند. در ادامه، این طرح توسط پادیاران به محله و شهر کشیده می شود. در مجموع این طرح کارآفرینی و مشارکت پادیاران را به همراه دارد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان این که مالیات اهرم جدی برای مبارزه با دخانیات است، عنوان کرد: متاسفانه با وجود تاکید سازمان امور مالیاتی بر افزایش رقم مالیات دخانیات در لایحه بودجه ۱۴۰۲، مجلس با رقم کمی همانند سال های گذشته برای این امر موافقت کرد که متاسفانه تاثیر چندانی در کاهش مصرف مواد دخانی به دنبال نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا