نوشابه به طرز شگفت انگیزی منجر به چاقی می شود

در بسیاری از دستورالعمل های تغذیه ای اعلام می شود که نوشابه ناسالم بوده و دانشمندان طی مطالعات جدید خود تصویر واضح تری از آسیب ناشی ناشی از نوشابه ترسیم کرده و دریافتند: مصرف نوشابه به طور مستقیم به شاخص توده بدنی و وزن بالاتر در کودکان و بزرگسالان منجر می شود.

به گزارش سیناپرس، مطالعات محققان نشان می دهد: یک لیوان نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه بیش از ۱۴۰ کالری و بیش از هشت قاشق چای خوری شکر دارد. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به چندین مشکل سلامتی از جمله دیابت، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را در افراد افزایش می دهد. یکی از دلایل این پیامدهای منفی سلامتی، ترکیب شکر اضافه شده در نوشابه است. در این نوشیدنی ها، شکر معمولا از انواع مختلف قندهای مایع مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا ساخته می شود. این نوع قند سطح گلوکز خون را افزایش می دهد که باعث واکنش گلیسمی می شود که به مرور زمان می تواند باعث مقاومت به انسولین و دیابت شود.

از سوی دیگر فروکتوز موجود در قند اضافه شده در نوشابه ها بر کبد تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به کبد چرب و بیماری متابولیک را در افراد افزایش می دهد. فروکتوز همچنین سطح اسید اوریک را افزایش می دهد که عامل دیگری برای مقاومت به انسولین و سایر بیماری ها است. افزایش انسولین به نوبه خود می تواند بر اشتهای شما تأثیر بگذارد و پرخوری را تشویق کند که منجر به تجمع انسولین اضافی در خون می شود.

وسنتی ملیک (Vasanti Malik)، استادیار علوم تغذیه در دانشگاه تورنتو طی مطالعات جدید خود به بررسی ۸۵ مطالعه در دهه گذشته که به بررسی نوشیدنی های شیرین و افزایش وزن در میان بزرگسالان و کودکان پرداخته بود، تمرکز کرد. مطالعات پیشین که نتایج سلامت افراد را برای دوره‌های زمانی طولانی دنبال می ‌کند، نشان می ‌دهد که افزایش مصرف هر وعده  نوشابه با افزایش تقریباً نیم کیلوگرمی وزن بدن در میان بزرگسالان طی یک ماه ارتباط دارد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که طی این پژوهش به صراحت گفته نشده است که باید مصرف نوشیدنی ‌های شیرین را کاملاً قطع کنید، اما اعلام شد محدود کردن مصرف آن حتی اگر فقط یک لیوان در روز باشد مزایایی دارد. بزرگسالانی که روزانه یک وعده نوشابه می نوشند، پس از یک سال احتمال بیشتری دارد که وزن بیشتری داشته باشند. پس از یک دهه، این رقم می تواند حدود سه کیلو گرم باشد.

در این میان برخی از مطالعات نشان می‌دهند که محدود کردن نوشیدنی‌ های شیرین کار سختی است زیرا این نوشیدنی‌ ها سیستم پاداش دوپا مینرژیک را در مغز فعال کرده و این رفتار اعتیادآور را برای ادامه عادت ناسالم تشویق می کند.

محققان می گویند:مصرف مقادیر زیاد نوشابه، آب میوه ها و نوشیدنی های ورزشی به ادامه وضعیت چاقی به عنوان یک اپیدمی مداوم کمک می کند. شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا