آلودگی پلاستیکی در رودخانه های قطب شمال نگران کننده است

سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک وارد آب های جاری جهان و مراکز دفن زباله می شود که بخش عمده ای از این آلودگی وارد چرخه طبیعت می شود. در این میان مطالعت جدید پژوهشگران نشان می دهد: آلودگی پلاستیکی رودخانه های قطب شمال از بیشتر رودخانه های داخل اروپا بیشتر است.

به گزارش سیناپرس، تیمی مشترک از پژوهشگران روسی و نروژی دریافتند:رودخانه های دوینا شمالی و اونگا مقادیر پلاستیکی بیشتری نسبت به رودخانه های راین، رون و دیگر رودخانه های بزرگ اروپایی داشته و حجم بیشتری از این آلاینده را به دریای سفید می آورند.

سخنگوی موسسه فیزیک و فناوری مسکو در این رابطه گفت:‌ ما برای اولین بار دریافتیم که چه مقدار زباله توسط دو رودخانه بزرگ دوینا شمالی و اونگا،که به دریای سفید می ریزند، وارد قطب شمال می شوند.

ما دریافتیم که حدود ۶۰ درصد زباله های انسانی که توسط این رودخانه ها جا به جا می شود پلاستیک است. به طور کلی، محققان دریافتند: رودهای اونگا و دوینا شمالی زباله بیشتری نسبت به رودخانه‌های اروپایی در خود دارند ولی میزان الاینده های پلاستیکی این رودها کمتر از رودخانه‌های چینی و آسیایی است.

باید توجه داشت که سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک وارد آب های سطحی، زیرزمینی و محل های دفن زباله می شود. اکثر این پلاستیک ها نمی توانند توسط باکتری های خاک پردازش شوند و برای دهه ها یا حتی قرن ها بدون تغییر باقی می مانند. به همین دلیل است که محققان بوم و اقیانوس شناسی نیم قرن اخیر را عصر پلاستیک نامیده و می گویند که مقدار ریز قطعات پلیمری در اقیانوس ها بسیار زیاد است.

به گزارش سیناپرس، ماریا پوگویوا از موسسه اقیانوس شناسی دولتی زوبوف مسکو و تیمی از محققان همکارش، چند سالی است که در حال بررسی نحوه ورود زباله های پلاستیکی به اقیانوس ها هستند. آنها دو سال پیش، دریافتند:رودخانه‌های اروپایی هر ساله ۳۰۰ تا ۹۰۰ میلیون قطعه زباله را به اقیانوس ها منتقل می کنند که حدود ۸۰ درصد آن قطعاتی از اقلام مختلف پلاستیکی یکبار مصرف است.

در این مطالعات جدید، محققان می ‌خواستند مقدار ذرات پلاستیکی و دیگر زباله ‌های انسانی و طبیعی را دو رودخانه بزرگ منطقه قطبی، به دریای سفید می‌آورند، مورد مطالعه قرار دادند. به گزارش سیناپرس، سواحل این دو رودخانه نسبتاً متراکم هستند و بنابراین می توانند منبع آلودگی پلاستیکی بالایی باشند.

مشاهدات این تیم مطالعاتی نشان داده است که رودخانه های دوینا شمالی و اونگا تقریباً در هر ساعت حدود ۲۰۵ تا ۱۷۰۰ و ۵۲۰ تا ۲۳۵۰ ذره زباله انسانی را به دریای سفید می بردند که ۶۰ درصد آن پلاستیک بود.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب مشخص می شود رودخانه‌های شمالی روسیه نسبت به رودخانه‌های بزرگ اروپا، مانند رون فرانسه یا راین آلمان، جریان زباله بیشتری داشته و حجم زیادی از پلاستیک به قطب شمال وارد می کنند.

با این حال، جریان زباله در بیشتر رودخانه های چین و آسیای شرقی هنوز بیشتر از اروپا و روسیه است. دانشمندان گفتند که این نتیجه گیری برای درک چگونگی پخش زباله های پلاستیکی در اقیانوس منجمد شمالی مهم است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا