شناسایی دو پروتئین مرتبط با عارضه میکروسفالی

«ژن ژائو» از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و یکی از محققان این مطالعه گفت: در این بررسی دو پروتئین در ویروس زیکا شناسایی شد که عامل عارضه مادرزادی میکروسفالی است و می‌تواند گام کوچکی جهت پیشگیری از انتقال ویروس زیکا از مادر آلوده به نوزاد باشد.

به گفته این محقق، این بررسی برای اولین بار به شرح پروتئین‌های مرتبط با میکروسفالی در ویروس زیکا پرداخته و جهت انجام تحقیقات بیشتر برای پیشگیری و درمان کمک کننده است. هر چند لازم است مطالعات بیشتری برای تأیید این ادعا انجام شود.

ویروس زیکا حاوی 10 پروتئین است اما تنها دو مورد از آن‌ها یعنی NS4A و NS4B ممکن است علت عدم شکل گیری مغز جنین باشد. این یافته‌ها بر اساس بررسی روی سه نسل از ویروس زیکا موجود در سلول‌های بنیادی عصبی جنین انسان در سه ماه دوم بارداری بدست آمده‌ است.

در این بررسی آمده‌است: پروتئین زیکا روی عملکرد صحیح عملیات اتوفاژی تاثیر می‌گذارد. اتوفاژی به طور معمول پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را از بین می‌برد هرچند وقتی «فلاوی‌ویروس‌»ها از جمله زیکا، تب دنگی و هپاتیت  C، یک سلول را آلوده می‌کند، اتوفاژی به ویروس کمک می‌کند تا به سرعت تکثیر شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، ویروس زیکا میزان فعالیت‌ها را در فرایند اتوفاژی افزایش داده و از انرژی و مواد مغذی موجود برای تکثیر بهره می‌گیرند. در واقع از آنجائیکه ویروس زیکا بیشتر انرژی را مصرف می‌کند، سلول‌های بنیادی عصبی جنین با کمبود روبرو می‌شوند در نتیجه شانس آن‌ها برای تبدیل شدن به سلول‌های مغزی کاهش می‌یابد.