کاهش بیش از 70 درصدی سهم سرانه آب تجدیدپذیر کشور

حمیدرضا تشیعی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به کاهش منابع آب کشور، اظهار کرد: کشور ما در وضعیت خشکسالی 15 ساله به سر می برد. علاوه بر این، هرسال یک تا 1.5 درجه بر دمای هوا افزوده می شود و مردم به وضوح شاهد این وضعیت هستند.

وی افزود: در سال گذشته 547 شهر با تنش آبی مواجه بودند و میزان کمبود آب به حدود 40 مترمکعب بر ثانیه در پیک مصرف رسیده بود. به همین دلیل، تلاش زیادی توسط همکاران ما در حوزه بهره برداری شرکت های آب و فاضلاب صورت گرفت و اقداماتی نظیر حفر و تجهیز چاه، خریداری و اجاره چاه، بهسازی تاسیسات، چاه ها، ایستگاه های پمپاژ و شبکه توزیع انجام شد تا خودمان را برای تابستان سال جاری آماده کنیم.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: امسال توانستیم شمار شهرهای مواجه با تنش آبی را به 301 شهر کاهش دهیم. اما به هرحال 35 میلیون نفر از جمعیت کشور با تنش آبی مواجهند. شهرهای اصفهان، مشهد، شیراز، کرمان، بوشهر و بندرعباس در وضعیت ویژه ای از نظر تنش آبی قرار دارند. البته ما اجازه ندادیم از وضعیت نرمال نسبت به شرایط سال گذشته خارج شوند اما به هر جهت وضعیت ویژه ای دارند و ما هم به صورت ویژه این شهرها را رصد می کنیم. خوشبختانه تا الان توانستیم این وضعیت را مدیریت بکنیم.

تشیعی با ابیان اینکه برنامه ریزی ما برای منابع آب 18 ماهه است، گفت: در حال حاضر بیش از 30 درصد مخازن سدها کماکان خالی است. بعضی سدها مثل سد زاینده رود در وضعیت بحرانی قرار دارند. بنابراین همچنان باید مراقبت لازم انجام شود و مدیریت مصرف به عمل آید چون  میزان کمبود ما در پیک مصرف امسال به 23 درصد رسید. این بدان معناست که با صرفه جویی 20 درصدی مردم، امکان فایق آمدن بر شرایط تنش آبی فراهم می شود و منابع آب هم برای 18 ماه آینده حفظ می گردد. چراکه از همین امروز باید نگران تابستان سال 96 و 97 باشیم.

وی تصریح کرد: وضعیت بارندگی امسال در مجموع نسبت به سال قبل بهتر بود. البته در برخی از استان ها مثل کرمان، فارس، یزد، اصفهان و خراسان جنوبی، میزان بارش هم نسبت به پارسال و هم نسبت به بلندمدت، کاهش جدی داشته است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: هرچند بارندگی ها نسبت به پارسال بهبود یافته است اما از آنجاکه هنوز 55 درصد برداشت آب از سفره های زیرزمینی است، این افزایش بارش به زودی در وضعیت منابع آب تاثیرگذار نخواهد بود. ضمن اینکه بیلان سفره های آب زیرزمینی منفی است.

در حال حاضر بیش از 30 درصد مخازن سدها کماکان خالی است. بعضی سدها مثل سد زاینده رود در وضعیت بحرانی قرار دارند. بنابراین همچنان باید مراقبت لازم انجام شود و مدیریت مصرف به عمل آید چون  میزان کمبود ما در پیک مصرف امسال به 23 درصد رسید

وی با اشاره به مصرف 80 درصد از منابع آب های تجدیدپذیر کشور، عنوان کرد: ما باید بپذیریم که همواره در شرایط تنش آبی قرار داریم. علاوه بر این، بر خلاف دیگر کشورهای منطقه که شرایط مشابه ما دارند اما جمعیتشان در سواحل دریا متمرکز است، جمعیت ما در پهنه کشور پراکنده است.

تشیعی خاطرنشان کرد: مصارف آب ما به دلیل رشد جمعیت و رشد صنایع در حال افزایش است و این باعث کاهش بیش از 70 درصدی سهم سرانه آب تجدیدپذیر شده است. بنابراین چاره ای نداریم جز اینکه برای تضمین پایدار وضعیت سلامت و بهداشت جامعه، مدیریت مصرف و مدیریت تقاضای آب را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

وی در پایان متذکر شد: هنوز مشاهده می شود در خیلی از شهرهایی که در شرایط تنش آبی هستند، شهرداری ها برای آبیاری فضای سبز از منابع آب آشامیدنی یا سفره های آب زیرزمینی استفاده می کنند. به همین دلیل، مدیریت مصرف و تقاضای آب کاری نیست که تنها بر عهده وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب باشد. باید هر یک از دستگاه ها که به نحوی در مدیریت مصرف آب تاثیرگذار هستند، گوشه ای از کار را بگیرند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا