مواد شیمیایی موجود در خشکشویی ها موجب بروز پارکینسون می شود

نتایج یک پژوهش جدید هشدار می دهد: نوعی ماده شیمیایی مورد استفاده در خشکشویی ها می تواند باعث بیماری پارکینسون شود. این موضوع بر اهمیت نظارت بر مواد شوینده و تاثیرات آن بر سلامت انسان تاکید می کند.

به گزارش سیناپرس، محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، با بررسی شرایط هفت فرد برجسته از جمله یک ستاره سابق بسکتبال، یک کاپیتان نیروی دریایی و یک سناتور فقید ایالات متحده که در معرض این مواد شیمیایی قرار داشتند ، توانستند ارتباط بین پارکینسون و ماده شیمایی مورد استفاده در خشکشویی را کشف کنند.

بر این اساس اعلام شد:حلال صنعتی تری کلرواتیلن (TCE)که زمانی برای فرآیندخارج کردن کافئین از قهوه مورد استفاده قرار می گرفت منجر به پارکینسون می شود. با این حال، مقامات دولتی آمریکا در دهه ۱۹۷۰ استفاده از آن را در صنایع غذایی و دارویی ممنوع کردند.

پس از آن، این ماده شیمایی همچنان جزء برخی از محصولات خانگی مانند دستمال‌های تمیزکننده، محصولات بهداشتی، پاک‌ کننده‌های ابزار، پاک ‌کننده‌های رنگ، چسب‌ های اسپری، پاک‌کننده‌ های فرش و لکه‌ برها بود.

در بریتانیا، خشکشویی‌ ها استفاده از این ماده را در اواسط دهه ۱۹۵۰ متوقف کردند اما طبق گفته اداره بهداشت عمومی انگلستان، این ماده هنوز یک عنصر در محصولات تمیزکننده فلزات و چربی‌ زدایی ها و یک حلال استخراج در صنعت تولید نساجی مورد استفاده است.

نتایج این پروژه نشان می دهد: بیش از یک قرن است که تری کلرواتیلن سلامت کارگران را تهدید کرده و هوایی که تنفس می کنیم و آبی که می نوشیم را آلوده کرده است. با این حال استفاده جهانی از آن نه تنها کاهش پیدا نکرده که در حال افزایش نیز است.  

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جهانی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که تری کلرواتیلن خطر ابتلا به بیماری عصبی را شش برابر افزایش می دهد. این ماده شیمیایی همچنان به عنوان یک عامل چربی زدا عمل می کند. دکتر دورسی و تیمش که در این مطالعات به بررسی دقیق ماده فوق پرداختند، معتقدند: این ماده شیمیایی سمی ممکن است باعث افزایش تعداد موارد بیماری پارکینسون در سراسر جهان شود.

در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در ایالات متحده از عارضه پارکینسون رنج می برند و پزشکان هر ساله این بیماری را در ۶۰ هزار آمریکایی تشخیص می دهند.

این مطالعه افرادی که به این بیماری مبتلا شدند را مورد بررسی قرار داده و جزئیات آنها را با هم مقایسه کرده نشان داد تاثیر این ماده در دوره ای از زندگی آنها قابل توجه بوده است.

برای نمونه برایان گرانت که ۱۲ سال در تیم بسکتبال NBA بازی کرد، در ۳۶ سالگی پارکینسون گرفت. به گزارش سیناپرس،محققان احتمال می دهند وی در سه سالگی در معرض تری کلرواتیلن قرار گرفته باشد. پدر برایان، یک تفنگدار دریایی ایالات متحده بود که در کمپ لژون مستقر بوده جایی که مشخص شد ماده شیمیایی تری کلرواتیلن آن پایگاه نظامی را آلوده کرده بود.   

به گزارش سیناپرس، امی لیندبرگ زمانی که به عنوان کاپیتان نیروی دریایی ایالات متحده خدمت می کرد به طور مشابه در آنجا حضور داشت. وی ۳۰ سال بعد به بیماری پارکینسون مبتلا شد.

در حال حاضر سطوح تری کلرواتیلن در آب‌های زیرزمینی، آب آشامیدنی، خاک و هوای بیرون و داخل ساختمان ها وجود داشته و این امر نیاز به نظارت دقیق ‌تری دارد و این اطلاعات باید با کسانی که در نزدیکی مکان‌های آلوده زندگی و کار می ‌کنند به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر این، این تیم خواستار پایان استفاده از این مواد شیمیایی است.

شرح کامل این مطالعه و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله بیماری پارکینسون (Journal of Parkinson’s Disease) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا