ایجاد بازار رقابتی در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است

محسن بیگلری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: یکی از نگرانی هایی که وجود دارد ارتباط کم صنعت با دانشگاه است. امروز جامعه ما به شدت نیازمند ایجاد ارتباط بین این دو نهاد است و می بایست ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما نهادینه شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما باید نیاز صنایع را از دانشگاه تامین کنیم. نیروهای مورد نیاز بخش صنعت را از دانشگاه ها جذب و رشته های دانشگاهی را کاربردی کنیم. پذیرش دانشجویان هم بر اساس نیاز جامعه صورت بگیرد. متاسفانه در این زمینه ها ما وضعیت خوبی نداریم و نمره قابل قبولی نمی گیریم.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و رکن مهم آن که دانش بنیان شدن است، می بایست ارتباط درستی بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد.

بیگلری در پاسخ به این پرسش که چرا صنایع ما برای رفع نیازهای خود به جای تکیه بر توانمندی های دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی، به دنبال تکنولوژی و قطعات خارجی هستند؟ گفت: دلیلش همان عدم ارتباط و اعتماد صنعت و دانشگاه به یکدیگر است. باید این دو نهاد با هم ارتباط برقرار کنند و به فرض، یک شورای مشورتی کلان و کارگروه هایی شکل بگیرد که باعث نزدیکی این دو شود. ما باید کاری کنیم که دانشجویانمان در کارخانه ها حضور پیدا کنند. در گذشته مباحثی چون کارورزی داشتیم اما متاسفانه اینها هم کم رنگ شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در مراکز صنعتی، اظهار کرد: در حال حاضر، وضعیت تحقیق و توسعه در صنایع ما رضایتبخش نیست. به نظر می رسد وزارتخانه ها بایستی نسبت به تقویت واحدهای پژوهشی اقدام کنند چراکه عملکرها این واحدها چندان خوب نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد بازارهای رقابتی چقدر موثر است؟ تصریح کرد: قطعا تاثیر زیادی دارد. هرجا که وضعیت انحصاری وجود داشته باشد و صنعت احساس رقابت نکند، کیفیت محصولات ارتقا نمی یابد. چراکه به هر قیمتی باشد، کالای خود را به فروش می رساند. اما اگر شرایط رقابت شکل بگیرد، باعث افزایش کیفیت محصول، افزایش رضایتمندی و در نهایت افزایش تولید می شود. در این صورت، مردم به جای آنکه بروند کالای خارجی بخرند، تولیدات داخلی را خریداری می کنند.

بیگلری با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، گفت: اینکه خودروسازان ما در شرایط غیررقابتی تولید می کنند باعث شده که کیفیت خودروها پایین بیاید. اگر کیفیت خودروهای ما بالاتر بود و این خودروها ایمن تر بودند، شمار سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن پایین تر می آمد. سال گذشته در استان کردستان 366 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که اکثر آنها مربوط به خودروهای داخلی بوده است.

وی با استقبال از تلاش شرکت های خودروساز برای سپردن واحدهای تحقیق و توسعه خود به دانشگاه های معتبر کشور، عنوان کرد: اگر این اتفاق بیفتد، تحول خوبی در صنعت خودروسازی ما به وجود خواهد آمد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا