تبدیل تکان های خودرو در جاده به الکتریسیته

نوع ترمزهای نصب شده در خودروهای الکتریکی و یا ماشین های هیبریدی به نحوی عمل می کند که انرژی بسیار زیادی از این خودروها را به هدر می دهد. به همین دلیل نیز دانشمندان به دنبال منابع انرژی مختلفی برای تامین این نیرو هستند و در این میان یک راهکار ویژه توسط دانشمندان ارائه شده است که شامل استفاده از انرژی تکان های جاده ای است.

کمترین میزان تولید انرژی به حرکت در بزرگراه ها باز می گردد که در آن شاهد تولید 3 وات برق هستیم و بیشترین تولید انرژی نیز به جاده های روستایی غیر آسفالته مربوط است که می توانند  613 وات انرژی تولید کنند.

این سیستم جدید که توسط متخصصان خودروسازی شرکت آلمانی آئودی ارائه شده است، eROT نام دارد. سیستم eROT در حقیقت می تواند سیستم های هیدرولیک فنربندی خودرو که در ماشین های امروزی مرسوم هستند را با قطعات الکترومکانیکی جایگزین کند. این امر موجب می شود تا بتوان از ضربه هایی که این قطعات در خودرو دریافت می کنند، به برداشت انرژی دست زد.

دکتر استیفن کنریش به عنوان یکی از متخصصان فعال در آئودی در این باره می گوید: «هر چاله، دست اندازه و حتی پیچ های جاده موجب می شود تا انرژی جنبششی در خودرو به وجود بیاید. با کمک این سیستم جدید الکترومکانیکی می تواند سیستم الکتریکی 48 ولتی ویژه ای را فعال ساخت که موجب می شود تا بتوان از این انرژی استفاده بهینه برد.»

این سیستم برای تبدیل کردن انرژی جنبشی به نیروی الکتریکی از یک بازوی ویژه بهره می گیرد که می تواند حرکات بالا و پایین شدن چرخ را به یک دینام 48 ولتی انتقال بدهد. به این ترتیب این دینام می تواند این حرکات را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و سپس خروجی خود را با توان متوسط 100 تا 150 وات ارائه کند. کمترین میزان تولید انرژی به حرکت در بزرگراه ها باز می گردد که در آن شاهد تولید 3 وات برق هستیم و بیشترین تولید انرژی نیز به جاده های روستایی غیر آسفالته مربوط است که می توانند  613 وات انرژی تولید کنند.

در حال حاضر این طرح به صورت پروتوتایپ یا پیش ساخت تولید شده است و برای عرضه نسخه اصلی و نهایی آن باید یک سال دیگر منتظر ماند. به این ترتیب به احتمال فراوان از سال 2017 میلادی شاهد حضور این فناوری بر روی خودروهای آئودی خواهیم بود.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا