ارتباط بین دیابت و سرطان پیشرفته پستان در زنان

یافته‌های این مطالعه جدید حاکی از آن است که زنان مبتلا به دیابت بیشتر از سایر زنان مستعد ابتلا به سرطان پیشرفته پستان هستند و بر این اساس دانشمندان عقیده دارند که روش های تشخیص این نوع سرطان، به منظور کاهش خطر ابتلا به این بیماری در زنان دیابتی باید اصلاح شود.

پژوهشگران اطلاعات مربوط به 38000 نفر از زنان بین 20 تا 105 سال را که به سرطان پیشرونده پستان مبتلا بودند تجزیه و تحلیل کردند. نتایج به دست آمده نشان داد که 16% از این زنان به دیابت مبتلا بودند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، احتمال ابتلای زنان دیابتی به سرطان پیشرفته پستان درجه 2 حدود 14 درصد، درجه 3 حدود 21 درصد و درجه 4 حدود 16 درصد بیشتر از کسانی بود که به سرطان پستان درجه 1 که قابل درمان نیز هست مبتلا بودند. از سوی دیگر، شانس پنج سال زنده ماندن برای بیمارانی که هم به سرطان پستان مبتلا بودند و هم به دیابت، 15 درصد کمتر از افرادی بود که دیابت نداشتند. در این افراد احتمال وجود تومورهای بزرگتر و بدخیم نیز بیشتر است.

در این مطالعه محققان تنها توانسته‌‌اند یک ارتباط بین دیابت و سرطان پیشرفته پستان را پیدا کنند و هنوز برای چگونگی این ارتباط و دلایل آن به پژوهش های بیشتری نیاز است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا