ایران دومین تولیدکننده قطعات فاین بلنکینگ در دنیا

مهم‌ترین ویژگی این قطعات، دقت بالا هنگام تولید است. این قطعات در صنایع مختلفی همچون ماشین‌سازی و صنایع غذایی قابل استفاده هستند.

مهندس عادل فرخی، فارغ‌التحصیل رشته مکانیک بیش از 20 سال برای بومی‌سازی و تولید فناوری به نام فاین بلنکینگ تلاش کرده است. وی که مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت خودرو بیستون است و طرح شرکتش جزو طرح‌های شایسته تقدیر از استان کرمانشاه در پنجمین جشنواره علم و عمل بوده، دقت قطعات تولید شده با این فناوری را در سطح صد تا هزار میلی‌متر عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: دقت قطعات در روش مکانیکی در حد دهم میلی‌متر است و این فناوری دارای چرخه‌ای است که فعالیت همه بخش‌ها در کنار هم منجر به تولید قطعات فاین بلنکینگ می‌شود. استفاده از مواد اولیه خاص، قالب‌ها و در نهایت ابزار یا ماشین پرس اجزای سه‌گانه این چرخه را تشکیل می‌دهند. استفاده از این فناوری، قدرت و مقاومت قطعات را در برابر ضربه‌ها بالا می‌برد. وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در صنعت خودروسازی در بخش‌های مربوط به ایمنی خودرو از این قطعات استفاده می‌شود. در تولید این قطعات سه پارامتر مهم «دقت، تخت بودن و لبه صاف برشی» بسیار مورد توجه است که باعث افزایش ضریب ایمنی قطعه در برابر ضربه‌های احتمالی می‌شو‌د.

مدیرعامل شرکت پارت خودرو بیستون درباره تاثیر این روش در میزان بهره وری قطعه می‌گوید: در حالت معمول وقتی یک قطعه تولید می‌شود، دورتا دور آن برش می‌خورد و دیواره برشی آن با توجه به ضخامت ورق، به میزان70 تا 80 درصد با کندگی (گسیختگی مواد) همراه است وحداکثر سطح صاف قطعه 20 تا 30 درصد است، اما با کمک این روش، 95 تا 100 درصد ارتفاع برشی صاف است و حداکثر کندگی یک تا 5 درصد است. وی درباره تاثیر و اهمیت کاهش میزان کندگی تأکید می‌کند: به عنوان مثال؛ قفل در جانبی ماشین‌ها، دارای دو قطعه به نام ضامن و زبانه است که باید به صورت همزمان فعالیت کنند، تولید این قطعات با روش فاین بلنکینگ باعث می‌شود نیرو 95 تا 100 درصد در سطح پخش شود و فشار نیرو نقطه‌ای نباشد. در صورتی که در روش معمولی قدرت نگهداری قفل در سطح یک چهارم است و نیرو در سطح کمتری وارد می‌شود. این کاهش قدرت می‌تواند باعث شکست و تخریب شود.

مهندس فرخی خاطرنشان می‌کند: در یک قطعه سوراخ‌ها، فرم‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارد که باید نسبت به هم دقیق و هماهنگ عمل کنند، در غیر این صورت باعث بروز ناهماهنگی به هنگام کار قطعه، کاهش عمر و در نهایت شکستگی آن می‌شود، اما دقت بالای تولید قطعات با کمک این فناوری نه‌تنها برطرف‌کننده این مشکلات است بلکه قطعات بدون سر و صدا کار می‌کنند.

به گفته مهندس فرخی طراحی و ساخت صددرصد این فناوری در ایران 20 سال طول کشیده و در حال حاضر علاوه بر ایران، فقط یک شرکت سوئیسی است که ماشین و ابزار فاین بلنکینگ را تولید می‌کند و به شرکت‌های متقاضی به همراه گواهی تولید قطعات آن می‌فروشد. وی تأکید می‌کند: هزینه تولید بخش‌های مختلف این فناوری برابر با کیفیت تولیدات شرکت مذکور و بسیار پایین‌تر است. ضمن آن که در حال حاضر بازار خوبی برای تولیدات بومی این قطعات در بازارهای داخلی وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا