منشا سلول های بنیادی خون ساز ردیابی شد

سلول های بنیادی خون ساز قادر به تمایز به همه انواع سلول های خونی هستند اما تکوین آن ها و این که چگونه سرنوشت آن ها تعیین می شود به صورت یک معما باقی مانده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا و سن دیگو، مسیر سیگنالینگ حیاتی و نقش پروتئین های کلیدی را شناسایی کرده اند که ممکن است به شفاف سازی مسیر تولید سلول های بنیادی خون ساز از پیش سازهای پرتوان انسانی کمک کند.

آنها در این مطالعه روی مسیر پیام رسانی Notch فوکوس کردند که در همه جانوران وجود دارد و برای تولید سلول های بنیادی خون ساز در مهره داران نیز حیاتی است.

دکتر تراور و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که سیگنال Notch از طریق سلول های صادر کننده سیگنال در سومیت ها به سلول های پیش ساز سلول های بنیادی خونی منتقل می شود.

سومیت ها، بافت های جنینی هستند که در نهایت در تکوین ساختارهای بدنی مانند اسکلت، عضلات و بافت پیوندی کمک می کنند. جالب تر این که آن ها دریافته اند که پروتئین های JAM که بیشتر به خاطر نقشی که در حفظ اتصالات محکم(tight junctions) بین سلول های اندوتلیالی و ممانعت از نشت عروقی دارند شناخته شده اند، واسطه های کلیدی مسیر سیگنالینگ Notch هستند.

زمانی که محققان عملکرد این پروتئین ها را در مدل گورخرماهی سرکوب کردند، سیگنالینگ Notch و سلول های بنیادی خون ساز نیز از دست رفت و زمانی که آن ها سیگنالینگ Notch را به طرق دیگر تحریک کردند، تکوین سلول های بنیادی خون ساز از سر گرفته شد.

در حال حاضر، تولید سلول های بنیادی خون ساز به صورت de novo از پیش سازهای پرتوان انسانی مانند سلول های بنیادی پرتوان القایی امکان پذیر نیست. این امر به دلیل فقدان درک کافی و کامل در مورد مجموعه فاکتورهایی است که جنین برای تولید سلول های بنیادی خون ساز در in vivo استفاده می کند، است.

به گزارش مهر،این مطالعه نشان می دهد که مسیر Notch از نظر زمانی زودتر از آن چه تصور می شود برای تکوین سلول های بنیادی خون ساز مورد نیاز بوده و جزء تعیین کننده های اولیه سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز است.