رفع اساسی بحران آب درکشور نیازمند تغییردرالگوی تغذیه است

دکتر علی اصغر علم الهدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اختلافات آماری بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو در خصوص میزان آب مصرفی در کشاورزی گفت: در حالی که وزارت نیرو از مصرف 92 درصدی آب کل کشور از سوی کشاورزان سخن می گوید اما این رقم از سوی وزارت جهاد کشاورزی پذیرفته نشده است.
وی با بیان این که نباید به کشاورزان خرده گرفت و آنان را در مصرف آب مقصر اصلی قلمداد کرد، گفت: کشاورز به دنبال تامین مخارج زندگی خود و از همه مهمتر تامین امنیت غذایی کشور است و در حقیقت باید به دنبال آن باشیم که چطور می توان سلیقه، ذائقه و کالری غذایی مردم را به صورت سالم و صحیح با منابع آبی محدود تامین کرد.
دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی افزود: حتی اگر بپذیریم که از آب بسیار خوب استفاده می کنیم و با آن هندوانه، برنج و خیار نیز نمی کاریم، باید بپذیریم که حداقل 70 درصد کل آب کشور صرف کشاوری می شود.
رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: پس اگر قرار است برای آب کشور برنامه ریزی و راهکاری ارائه شود ابتدا باید برای آب مصرفی کشاورزی که 70 درصد کل آب کشور را در بر می گیرد چاره ای اندیشیده شود و به دنبال افزایش هرچه بیشتر بهره وری و کاهش هدررفت آب باشیم.
وی گفت: لذا در استان های شمالی مانند گیلان و مازندران که بارندگی بیش از هزار میلیمتر در سال است برنج کاری موجه است اما در برخی استان های کشور که مانند خوزستان، لرستان و اصفهان که آب آنچنانی ندارد اجازه کاشت برنج نداریم که اطلاعات کامل آن در درگاه معاونت زراعت جهاد کشاورزی آمده است.
دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با تاکید بر این موضوع که با توجه به محدودیت های موجود آبی در کشور باید به سمت الگوی جامع تغذیه مناسب در مناطق مختلف کشور حرکت کنیم افزود: این در واقع همان سیاست حکمرانی مدبرانه و ظرفیت سازی است.
وی افزود: اگر روزانه به طور متوسط بین 2400 کیلو کالری تا 3 هزار کیلوکالری انرژی لازم داریم که این انرژی از آب می آید اینجاست که ارتباط آب و انرژی اهمیت پیدا می کند، یعنی آبی را که برای کشت محصولات کشاورزی استفاده می کنیم تبدیل به غذا می شود و ما از آن استفاده می کنیم لذا انواع انرژی یکی از بحث های جدی آب، انرژی و امنیت غذایی است.
به اعتقاد وی، مردم و دولت در جایی می توانند اثرگذار باشند که در تامین انرژی و کالری مورد نیاز خود از محصولات غذایی استفاده کنند که ضمن اینکه ویتامین موردنیاز بدن آنها را تامین می کند در عین حال از آب کمتری برای تولید و کشت آنها استفاده شده باشد.
دکتر علم الهدی افزود: بعنوان مثال میزان آب بری محصولات غذایی برنج، نان یا سیب زمینی با یکدیگر بسیار متفاوت است لذا جمعیت کشور می تواند با انتخاب الگوی صحیح و جامع تغذیه تاثیرگذاری واقعی روی میزان مصرف آب داشته باشد.
وی افزود: اگر بعنوان یک عضو جامعه بخواهیم در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و خودکفا شویم، باید منابع آبی کشور را بصورت صحیح مصرف کنیم، چراکه حتی با وجود صرفه جویی حداکثری حتی تا سقف 50 درصدی از میزان آب تجدید پذیر که شش درصد از کل منابع کشور را تشکیل می دهد، تنها سه درصد میزان مصرف کاهش خواهد یافت که در عین اینکه ارزشمند است اما مشکل کمبود آب بصورت اساسی مرتفع نخواهد شد.

**نقش بسیار اساسی متخصصان علوم تغذیه برای مهار بحران آب 
رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف همچنین با تاکید براینکه اهمیت و نقش تغذیه در کاهش مصرف آب در سند فناوری آب مشخص شده است گفت: اینکه آیا الزاما مردم باید تنها برنج مصرف کنند یا نان یا سیب زمینی نیز همان میزان کالری را برای بدن تامین می کند، از جمله مسائلی است که در این سند به آن پرداخته شده است.
دکتر علم الهدی اظهارکرد:این مسئله را من با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین در بحث های مربوط به برنامه ریزی برنامه ششم توسعه با مسئولان وزارت بهداشت در میان نهاده ام، نکاتی که به نظر می رسد به اندازه کافی به آن توجه نشده است.
وی با بیان اینکه، برنامه ششم توسعه کشور بیشتر حول محور دارو درمان پایه ریزی شده است گفت: این درحالی است که اگر به برنامه های بهداشت توجه کنیم پیشگیری اقتصادی تر از درمان است و آنجا باید تاثیرگذار باشیم.
دکتر علم الهدی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها و آموزش و عالی کشور در کنار تربیت هرچه بیشتر پزشک بیشتر برای درمان مردم باید متخصصان تغذیه نیز برای نهادینه شدن الگوی جامع تغذیه در جامعه تربیت کنند گفت: ارزش تربیت متخصص علوم تغذیه به طور حتم اگر بیشتر از تربیت پزشک نباشد کمتر نیست چراکه این کار پیگیری سیاست های پیشگیری است.
دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی اظهارکرد: متخصصان تغذیه می توانند بصورت صحیح مردم را برای رعایت الگوی تغذیه مناسب تشویق کرده و اطلاعات لازم و ضروری به منظور چگونگی و اندازه مصرف انواع محصولات غذایی برای تامین این 2400 کیلو کالری مورد نیاز آنان ارائه کنند.
وی ضمن تاکید بر پیگیری الگوی صحیح و جامع تغذیه به خصوص در استان ها و مناطق کم آب کشور و با بیان اینکه، نوع مصرف برخی فراورده های غذایی بایستی اصلاح شود، گفت: سلامت و امنیت غذایی جامعه به آب وابسته است و رفع این مسئله به طور حتم تصمیم گیری کلان در سطوح عالی نظام همچون مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام را می طلبد.
دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به اینکه در جدول فناوری های آب 134 فناوری مختلف تحت عناوین مختلف تعریف شده است ادامه داد: با یک برنامه ریزی پنج تا 10 ساله در حوزه اصلاح مصرف برخی فراورده های غذایی، منابع آبی زیرزمینی که به شدت کاهش پیدا کرده است جبران خواهد شد.
وی با تاکید براینکه، فصل مشترک وزارت نیرو یا وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه ها و سازمان ها در حوزه آب بایستی تعریف شود، تمامی دستگاه ها در خصوص راهکارهای کاهش مصرف آب بایستی خود را دخیل دانسته و برنامه ریزی لازم را داشته باشند.
رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه، در نظام آموزشی کشور نیز نیازمند تعریف رشته های تحصیلی در حوزه آب بخصوص حسابداری آب هستیم گفت: برنامه ریزی برای صرف منابع آبی کشور بعنوان منابع بسیار ارزشمند برای کشور ما بسیار ارزشمند است این در حالی است که در حال حاضر کشور به اندازه کافی از رشته مرتبط با آب برخوردار نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا