با نقشه تعاملی جدید، دنیا را از دید دیگری نگاه کنید

نقشه ای که از قبلا دنیا ارائه شده نوعی فریب ریاضیاتی است و برای ساده کردن راهبری ملوانانی طراحی شد که قرن ها پیش عازم سفرهای اکتشافی می شدند.

مسطح کردن دنیا

در سال 1569 یک نقشه کش اهل فنلاندرز (ناحیه ای در بلژیک) به نام گراردوس مرکاتور نقشه کره سیاره زمین را به صورت مسطح ارائه داد.  یکی از نتایج این اقدام این بود که کشورهای موجود در طول استوا کوچکتر از اندازه واقعی شان ظاهر شدند و کشورهای به سمت انتهای شمال یا جنوب استوا بسیار بزرگ تر ظاهر شدند.

روسیه بر روی نقشه مسطح، سرزمین باعظمتی به نظر می رسد اما زمانی که آن را به سمت جنوب درگ کنیم و در عرض افریقای استوایی قرار دهیم، مقیاس واقعی تری از این کشور ظاهر می شود.

نقشه سنتی دنیا نشان می دهد ایالات متحده ناحیه وسیعی را اشغال کرده اما زمانی که این کشور بر روی برزیل قرار داده می شود، مشخص می شود که 48 ایالت موجود در داخل آن (بنابراین به جز آلاسکا و هاوایی ) به زحمت سطح برزیل را می پوشانند.

الجزایر غول پیکر

نقشه ای که از قبلا دنیا ارائه شده نوعی فریب ریاضیاتی است و برای ساده کردن راهبری ملوانانی طراحی شد که قرن ها پیش عازم سفرهای اکتشافی می شدند.

در نقشه مرکاتور، الجزایر که قبلا مستعمره فرانسه بود، کمی بزرگ تر از این کشور است اما زمانی که طرحواره آن روی فرانسه قرار داده می شود، مرزهایش انگلستان، بخش مهمی از آلمان و زادگاه خود مرکاتور یعنی بلژیک را می پوشاند.  

وقتی نقشه های سنتی دنیا استفاده می شود، این تصور وجود دارد که قدرتمندترین کشورها بزرگ ترین نواحی جغرافیایی را اشغال کرده اند اما هنگامی که مقایسه مستقیم تری صورت می گیرد، این تصور به سرعت محو می شود.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا