افزایش سطح آب اقیانوسها سرعتی فراتر از تصورات دارد

مطالعه جامعی که با هدایت مرکز ملی تحقیقات اتمسفریک (NCAR) آمریکا صورت گرفته نشان می دهد در حال حاضر حجم قابل توجه گازهای گلخانه ای بر افزایش سطح آبهای جهان تأثیر قابل توجهی می گذارند اما این تأثیرگذاری تحت شعاع فوران عظیم آتشفشانی سال 1991 فیلیپین قرار گرفته است.

مشاهدات ماهواره ای که از سال 1993 آغاز شد نشان می دهد که نرخ افزایش سطح آبهای جهان سالانه حدود 3 میلیمتر است. اما آمار و ارقام مربوط به افزایش سطح آب اقیانوسهای سراسر جهان که ناشی از تغییرات جوی می شود در میان مشاهدات ماهواره ای پنهان شده است زیرا این دو رویداد یعنی آغاز مشاهدات ماهواره ای و فوران آتشفشان Mount Pinatubo فیلیپین همزمان بوده اند. در واقع ثبت مشاهدات ماهواره ای بلافاصله پس از فوران این کوه آتشفشانی آغاز شد که به طور موقف زمین را خنک کرده و کاهش سطح آبهای جهان را موجب شد.

در واقع مبنای اولیه اندازه گیری از اساس نادرست بوده و همین موضوع موجب شده که محاسبات بر این اساس به نتایج نادرستی منجر شود. دانشمندان به این نکته اشاره می کنند که پایین بودن چشمگیر سطح آب اقیانوسها که به طور موقتی بوده به طرز قابل توجهی محاسبات مربوط به افزایش سطح آب دریاها در دهه های بعدی را دچار اشکال کرده است.

این مطالعه جامع که در ژورنال Scientific Reports  نیچر منتشر شده مدلسازی های آب و هوایی را مورد تأکید قرار می دهد که بر افزایش سطح آبهای جهان همزمان با تداوم گرم شدن زمین تأکید دارند.

جان فاسولو از دانشمندان ارشد مرکز ملی تحقیقات اتمسفریک آمریکا که این مطالعه را هدایت کرده است می گوید: در خلال مطالعاتی که اثر فوران آتشفشان Pinatubo را حذف کردیم متوجه شدیم نرخ افزایش سطح آبهای جهان در شبیه سازی های صورت گرفته شتاب قابل توجهی پیدا کرده است.

دانشمندان به این نکته اشاره می کنند که پایین بودن چشمگیر و البته مقطعی سطح آب اقیانوسها به طرز قابل توجهی محاسبات مربوط به افزایش سطح آب دریاها در دهه های بعدی را دچار اشکال کرده است

از سوی دیگر استیو نرم از دانشگاه کلورادو می گوید: این مطالعه نشان می دهد که فورانهای عظیم آتشفشانی به طرز چشمگیری مشاهدات ماهواره ای مربوط به متوسط افزایش سطح آبهای جهان را تحت شعاع قرار می دهد. بنابراین در لحاظ کردن این اثرات به خصوص زمانی که تأثیرگذاری تغییرات جوی در مشاهدات ماهواره ای سطح آبهای جهان را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم باید دقت کافی را به خرج دهیم.

آنچه که در این پروژه انجام شده برای مطالعات آتی عرصه تغییرات جوی و بررسی افزایش سطح آبهای جهان از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان به آن به عنوان یک منبع قابل اطمینان اطلاعاتی نگاه کرد. در سالهای اخیر تصمیم گیرندگان در سطوح عالی درباره یک موضوع کلی اختلاف نظر داشته اند: برخی می گویند که کشورها باید تصمیمهای خود درخصوص سطح آبهای جهان را بر اساس نرخ ثبت شده طی ده های اخیر اتخاذ کنند و برخی نیز معتقدند که باید به اطلاعات ارایه شده از سوی دانشمندان با توجه به مدلسازی های مربوط به آینده اتکا کرد. مطالعه اخیر با حمایتهای مالی آژانس فضانوردی آمریکا، وزارت انرژی و بنیاد ملی علوم این کشور صورت گرفته و به همین دلیل یکی از جامع ترین مطالعات صورت گرفته در این زمینه محسوب می شود.

به طور کلی تغییرات جوی به دو شیوه بر افزایش سطح آب اقیانوسهای سراسر جهان تأثیر می گذارد: گرم شدن اقیانوسها که بر افزایش وسعت آنها منجر می شود و ذوب شدن لایه های یخی قطبها که در نهایت به راه یافتن آب بیشتری به اقیانوسها و افزایش حجم آبها منتهی می شود. در سالهای اخیر سرعت گرمایش زمین و ذوب شدن یخها افزایش یافته است و دانشمندان پیش بینی می کنند که ارتباط معناداری میان این پدیدها و افزایش سطح آب اقیانوسها وجود داشته باشد.

منبع: eurekalert

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا