روزتا در برلین به نمایش گذاشته شد

در سال های گذشته نام کاوشگر روزتا به عنوان یکی از مهمترین عناوین در اخبار حوزه علوم فضائی و ستاره شناسی مطرح بوده و کاوش های مهم این فضاپیمای روباتیک نقش  مهمی در پیشبرد اطلاعات بشر از دنیای خارج از کره زمین ایفا کرده است. به تازگی نمایشگاهی با محوریت این کاوشگر در شهر برلین در حال برگزاری است که بازدید کنندگان در آن قادر به مشاهده ماجراجوئی های سفر حیرت انگیز این فضاپیما هستند.

فضاپیمای روزتا نخستین کاوشگری بود که توانست در مدار دنباله دار کومت قرار گرفته و با فرود موفقیت آمیز روی آن و بررسی سطح این دنباله دار، اطلاعات ارزشمندی از این ستاره دنباله دار فضائی کوچک اما بسیار مشهور به زمین مخابره کند. در این نمایشگاه تصاویری از این دنباله دار و همچنین تصاویر منحصر به فردی که توسط آژانس فضائی اتحادیه اروپا تهیه شده است، به نمایش گذاشته شده و همچنین بازدیدکنندگان می توانند نمایی پانوراما از سطح دنباله دار کومت مشاهده کنند. در نمایشگاه برلین که عملیات هدایت و کنترل فضاپیمای کاوشگر روزتا از این شهر انجام می شود؛ همچنین ماکتی در ابعاد یک هزارم از دنباله دار کومت ساخته شده که به بازدیدکنندگان درک دقیق تری از این شی آسمانی می دهد. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده، این نمایشگاه از روز سه شنبه گذشته آغاز به کار کرده و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

گفتنی است کاوشگر روزتا توسط آژانس فضائی اروپا و با هدف مطالعه و بررسی دنباله دار  ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو ساخته و در سال 2004 میلادی به ماموریت اعزام شد. این فضاپیما در سال 2014 میلادی و پس از ده سال و پنج ماه و چهار روز از زمان پرتاب، به مدار سیاره مشتری رسیده و موفق به مطالعه ستاره دنباله دار کومت شد.

منبع: efe