وقتی تشخیص گروهی پزشکان نتیجه بخش می شود

مطالعه ای که محققان مرکز توسعه انسانی انستیتو مکس پلانک آلمان انجام داده اند یافته های نوینی درخصوص ارتقای سطح کیفی تشخیصهای پزشکی با تکیه بر آرای جمعی را مطرح کرده است. این بررسیها همچنین نشان می دهد که آرای جمعی به اتخاذ تصمیمهای قاطعانه ای منجر می شود که کیفیت تشخیص پزشکی را افزایش می دهد.

به طور کلی چهار چشم بهتر از دو چشم نتیجه خواهد داد. این قانون مشخصی است که در مواردی نظیر اتخاذ تصمیمهای پزشکی خاص و حساس بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید. اما حالا این پرسش مطرح می شود که اساسا چه زمانی برای اتخاذ این نوع تصمیمها مناسب است و اینکه از چه تعداد مرجع یا فرد تصمیم گیرنده باید در این فرآیند بهره گرفت؟ اینها پرسشهایی هستند که محققان مرکز توسعه انسانی انستیتو مکس پلانک با همکاری انستیتو Freshwater Ecology و Inland Fisheries تلاشهای زیادی را برای ارایه بهترین پاسخها انجام داده اند.

یکی از محققانی که در این مطالعه حضور داشته می گوید: از مدتها پیش فرآیند پردازش اطلاعات در سیستمهای اجتماعی در طبیعت نظیر گروه بزرگ ماهی ها و چگونگی به کارگیری نتایج آنها در اتخاذ تصمیمهای مختلف توسط گروههای انسانی مورد بررسی دقیق قرار داشته است.

ضریب دقت تشخیص پزشکان در مواردی که با یکدیگر ترکیب می شود باید وجوه مشترکی با یکدیگر داشته باشند. تنها در این صورت است که خرد جمعی بهترین نتیجه را در قالب یک تصمیم گیری تیمی به همراه خواهد داشت

رالف کرورز که هدایت محققان در این بررسی را بر عهده داشته می گوید: خرد جمعی نگرشی امیدوارکننده برای اتخاذ تصمیمهای بهتر محسوب می شود.

اما این مطالعه نتایج مهم دیگری نیز به همراه داشته است. بر این اساس مشخص شده که ضریب دقت تشخیص پزشکان در مواردی که با یکدیگر ترکیب می شود باید وجوه مشترکی با یکدیگر داشته باشند. تنها در این صورت است که خرد جمعی بهترین نتیجه را در قالب یک تصمیم گیری تیمی به همراه خواهد داشت.

همانطور که قابل پیش بینی به نظر می رسد اگر ضریب دقت تشخیص پزشکان در قالب یک گروه تفاوتهای زیادی با یکدیگر داشته باشد، ترکیب نقطه نظرات آنها به تشخیص نادرستی منجر خواهد شد.

منبع: eurekalert

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا