دعوت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به مناظره‌ای علمی

پنجاه‌وشش انجمن حرفه‌ای و تخصصی علمی غیر حزبی ایالات‌متحده که درمجموع سخنگویی بیش از 10 میلیون دانشمند و مهندس در ایالات‌متحده را بر عهده‌دارند از نامزدهای ریاست جمهوری این کشور دعوت کرده‌اند تا دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را در 20 حوزه مهم پیش روی این شور در حوزه‌های علوم، مهندسی، فناوری، سلامت و محیط‌زیست به‌صورت شفاف بیان کنند.

این دعوت در شرایطی صورت گرفته است که این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دید بسیاری از کارشناسان سیاسی با صفت بی‌سابقه توصیف می‌شود. مواضع غیر رایج دانلد ترامپ نامزد جمهوری خواهان و مشکلاتی که کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون به‌خصوص درزمینهٔ اعتماد عمومی، ایمیل‌های دوران وزارت خارجه وی و همچنین رابطه بنیاد کلینتون و وزارت خارجه وجود دارد این دوره انتخابات  را به دوره‌ای شگفت‌انگیز و پیش‌بینی‌ناپذیر بدل کرده است.

محورهای این 20 پرسش شامل حوزه‌های اختراع و نوآوری، تحقیقات، تغییرات اقلیم، تنوع زیستی، اینترنت،سلامت ذهنی، انرژی،آموزش، سلامت عمومی، آب، انرژی هسته‌ای، غذا، چالش‌های جهانی، قانون‌ها و مقررات، واکسیناسیون، فضا،  اعتیاد، سلامت اقیانوس، مهاجرت و بی‌طرفی و اعتماد به علم است.

دراین‌بین اما نهادهای مستقل و غیر حزبی و پیشرو علم در این کشور اصرار دارند که نامزدها مواضع خود را به‌طور مشخص درزمینهٔ مسائل علمی مشخص کنند.

بر اساس نظرسنجی که در سال 2015 صورت گرفت 87 درصد مردم آمریکا معتقدند مهم است که نامزدهای ریاست جمهوری و کنگره درکی حداقلی از مسائل علمی داشته باشند. اگرچه در عمل این موضوع در روز رأی‌گیری الزاماً در صدر اولویت‌های ایشان قرار نمی‌گیرد. به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از نماینده‌های محافظه‌کار نسبت به مسائل بدیهی علمی همچون گرمایش زمین نگاهی منتقدانه دارند.

این اجتماع تشکیل‌شده از 56 انجمن علمی که در بین آن‌ها می‌توان نهادهای برجسته‌ای چون انجمن آمریکایی توسعه علوم (AAAS)، بنیاد ملی علوم، بنیاد ملی مهندسی، بنیاد ملی پزشکی و تقریباً همه انجمن‌های تخصصی علمی آمریکا حضور دارند بعد از مشورت با اعضای خود 20 موضوع اصلی را انتخاب کرده و از چهار نامزد اصلی رقابت‌های امسال یعنی هیلاری کلینتون (نامزد حزب دموکرات)، دانلد ترامپ (نامزد حزب جمهوری خواه)، گری جانسون (نامزد حزب مستقل) و جیل استین (نامزد حزب سبز) خواسته‌اند تا نه‌تنها به این پرسش‌ها پاسخ دهند که این موضوعات را سخنرانی‌ها  و برنامه‌های کمپین خود موردتوجه قرار دهند.

پاسخ‌های این نامزدها در قالب مکتوب در میان جامعه علمی و مردم پخش خواهد شد تا رأی‌دهندگان از دیدگاه‌های علمی نامزدها اطلاع داشته باشند.

اگرچه چندین دوره است که نشریات و نهادهای علمی آمریکا زا نامزدهای ریاست جمهوری می‌خواهند تا مناظره‌های علمی برگزار کنند ،اما نکته مهم دراین‌بین این است که این دوره حداقل از دید ظاهری اولویت‌های بسیار مهمی درزمینهٔ انتخابات در پیش است. بااین‌وجود رسانه‌ها و نهادهای علمی با آگاهی بر نقشی که علم و فناوری در تصمیم‌های آینده خواهد داشت و با در نظر گرفتن ضرورت آگاهی رأی‌دهنده از دیدگاه‌های علمی شخصی که قرار است به ریاست جمهوری برسد، بر مطرح‌شدن این مناظره تأکیددارند  شرایط خاص حاکم بر انتخابات مانع از درخواست آن‌ها نمی‌شود.

محورهای این 20 پرسش شامل حوزه‌های اختراع و نوآوری، تحقیقات، تغییرات اقلیم، تنوع زیستی، اینترنت،سلامت ذهنی، انرژی،آموزش، سلامت عمومی، آب، انرژی هسته‌ای، غذا، چالش‌های جهانی، قانون‌ها و مقررات، واکسیناسیون، فضا،  اعتیاد، سلامت اقیانوس، مهاجرت و بی‌طرفی و اعتماد به علم است.

پوریا ناظمی/ روزنامه نگار علم

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا