با تولید محصولات سیلیکاهای مزوپورس؛
رفع نیاز صنایع نفت و گاز با تولید محصول محققان ایرانی

گروهی از پژوهشگران گروه شیمی واحد ایلام دانشگاه آزاد موفق به تولید محصولات سیلیکاهای مزوپورس شده اند؛ محصولاتی که کاربرد زیادی در صنایع نفت و گاز و بتن دارد.

دکتر علیرضا طاهری، دانشیار گروه شیمی واحد ایلام دانشگاه آزاد در گفتگو با سیناپرس گفت: گروه پژوهشی ما دو محصول نانو کاتالیست های هیدروژن که در صنعت نفت و گاز کاربرد زیادی دارند، تولید کرده اند.

وی افزود: این محصول ها سیلیکاهای مزوپورس هستند که به دو دسته  MCM-48 و SBA-15 تقسیم می شوند؛ در واقع این مواد غربالگرهای مولکولی هستند و به عنوان پایه در صنایع آرایشی، بهداشتی، نفت و گاز و همچنین برای تولید کاتالیست ها و صنایع تصفیه مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد حتی در صنعت بتن نیز قابل استفاده هستند؛ این مواد قابلیت سبک سازی و افزایش کیفیت بتن را دارند.

طاهری خاطرنشان کرد: گرافن اکساید (Graphite oxide) از دیگر محصولات تولیدی مجموعه ماست. گرافن اکساید، ماده ای دو بعدی است که به صورت تک لایه با ساختار شش ضلعی و کریستالی ساخته شده که به روی صفحاتش، گروه های اکسیژنی وجود دارد.

این مخترع یادآورشد: این ماده به دلیل وجود گروه های اکسیژنی و بهم ریختن ساختار اصلی گرافنی از خواص اصلی گرافن مانند رسانایی (الکتریکی- حرارتی) خوبی برخوردار نیست اما به دلیل وجود گروه های اکسیژنی توانایی برهمکنشی بهتری با مواد دارد و این امکان را به ما می دهد که با پیوندهای کووالانسی صفحات را به پیلیمرها یا مواد دیگر پیوند بزنیم. این ماده همچنین از زیست سازگاری بهتری برخوردار است و می تواند در صنایع پزشکی کاربردهای بهتری از خود نشان دهد.

به گفته وی، این ماده به راحتی می تواند با پلیمرهای مختلف و مواد دیگر مخلوط شود و خصوصیات مواد کامپوزیتی مانند مقاومت در برابر کشش، کشش، رسانایی و غیره را افزایش دهد.

وی به سیناپرس گفت: همچنین پوسته های گرافن اکساید به صورت جامد به یکدیگر متصل می شوند و ساختارهای مسطح نازک و پایداری ایجاد می کنند که قابلیت جمع شدن، چروک شدن و کشش دارند. از این ساختارهای اکسید گرافن می توان برای کاربردهایی مانند ذخیره هیدروژن، هادی های یونی و غشاهای نانو فیلتراسیون استفاده کرد.

طاهری تصریح کرد: این مواد برای نخستین بار در ایران سنتز شده اند. برخی از این مواد وارداتی بودند و عمدتا درگذشته با صرف هزینه گزاف وارد ایران می شدند. به عنوان مثال 5 گرم گرافن اکساید 800 هزار تومان و 5 گرم  SBA-15 نیز حدود 29 میلیون تومان است. ما اکنون توانسته ایم این مواد را سنتز کنیم و به چند شرکت داخلی نیز بفروشیم.

وی افزود: کیفیت این محصولات با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند، اما اکنون برای فروش و معرفی این محصولات به دلیل دوری از پایتخت با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان مثال ما در تهیه برخی دستگاه ها محدودیت داریم. همچنین باید برخی از آنالیزهایمان را در تهران انجام دهیم، از اینرو توقع مان از مسوولان این است که ارتباط مان با صنعت را ساده تر و تسهیل تر کنند.

وی اظهارداشت: ما اکنون موفقیت زیاد و چشمگیری در حوزه کاتالیست ها و زئولیت ها داشته ایم. این نشان  می دهد که شرکت های دانش بنیان و صنایع را به استفاده از محصولات خودمان قانع کرده ایم، اما متاسفانه هم اکنون بسیاری از شرکت ها توانمندی های محققان ایرانی را باور ندارند. قطعا اگر پشتوانه علمی و مالی در این زمینه داشته باشیم، راحت تر می توانیم از این قدرت استفاده کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا