کمبود انسولین منجر به کاهش سایز پانکراس می شود

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ پانکراس کوچکتری نسبت به افراد بدون دیابت دارند. این تعجب آور است زیرا سلول های بتا تولید کننده انسولین تنها بخش کوچکی از لوزالمعده را تشکیل می دهند، بنابراین انتظار نمی رود از دست دادن سلول های بتا در دیابت نوع ۱ باعث کاهش سایز پانکراس شود.

به گزارش سیناپرس، اکنون مطالعات جدید محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت نشان می دهد:کمبود انسولین، مستقل از خودایمنی مرتبط با دیابت نوع ۱، عامل اصلی کوچک‌تر شدن پانکراس است.

مطالعات روی اعضای یک خانواده نشان داد: چهار عضو از این خانواده هشت نفره مبتلا به دیابت تک ژنی ناشی از جهش نادر در ژن انسولین هستند که منجر به کمبود انسولین بدون خودایمنی می شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) پانکراس کاهش اندازه و تغییر شکل را در افراد مبتلا به دیابت نشان داد. این یافته مشابه موضوعی بود که قبلا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مشاهده شده بود.

دکتر دانیل مور (Daniel Moore) دانشیار اطفال در بخش غدد درون ریز و دیابت کودکان و پژوهشگر این مطالعات می گوید: دیوید پرسل و همسرش الن، توافق کردند که او و سه فرزند از شش فرزندشان که مبتلا به دیابت تشخیص داده شده بودند، در تحقیقات شرکت کنند با این امید که بتوان اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری آموخت. سال‌ها بعد پیشرفت‌های علم نشان داده است که این چهار نفر واقعاً به دلیل جهش در ژن انسولین به جای دیابت نوع ۱، به دیابت تک ژنی مبتلا هستند.

تیم تحقیقاتی قبلاً متوجه شده بود که کاهش اندازه لوزالمعده در زمان تشخیص دیابت نوع ۱ وجود دارد. محققان همچنین یک تیم بین ‌المللی به نام ارزیابی چند مرکزی پانکراس در دیابت نوع ۱ (MAP-T1D) ترتیب داده بودند تا یک پروتکل استاندارد تصویربرداری MRI برای ارزیابی حجم و ریزمعماری پانکراس ایجاد کنند.

مور در این زمینه گفت: ما می دانستیم که لوزالمعده در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بسیار کوچکتر است، چراکه مدل های خوبی برای درک دقیق آنچه در حال وقوع است وجود ندارد. این اولین باری است که می ‌توانیم در انسان نشان دهیم که انسولین عامل اصلی در تعیین اندازه لوزالمعده است و از دست دادن آن منجر به کوچک‌تر شدن پانکراس می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، دیوید پرسل پدر این خانواده گفت: زمانی که متوجه شدیم دیابت ما به دلیل یک پاسخ ایمنی به دلیل حمله آنتی بادی‌ها به سلول‌های جزایر ما ایجاد نمی‌ شود، فکر کردیم که شاید شانس پیوند سلول‌های جزیره‌ ای را داشته باشیم. او می افزاید، به دلیل داوطلب شدن خانواده‌مان برای این تحقیق،  احساس می‌کنیم کاری کردیم که ارزشش را داشت و توانستیم به دیگران کمک کنیم.

شرح کامل این مطالعه در مجله Diabetes Care منتشر شده است.