فناوری نرم موجب تعالی روح انسان‌ها می‌شود

فناوری‌های نرم نیز حوزه‌ای محسوب می‌شود که تعالی روح انسان‌ها را به همراه دارد.محمدحسین سجادی نیری در مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری فرهنگی امید با مأموریت شتاب‌دهی به گروه‌های نوپای فرهنگی اظهار کرد: این ستاد، تنها ستادی است که  هم نام توسعه فناوری را یدک می‌کشد و هم بنا دارد در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و علوم انسانی فعالیت داشته باشد. ازاین‌جهت یک پیچیدگی‌ وجود دارد و آن این است که چطور می‌توان بحث فناوری را به حوزه فرهنگ، رسانه و علوم انسانی نزدیک کرد.

وی توضیح داد: اساساً وقتی در کشور صحبت از فناوری می‌شود، انتظار می‌رود با یک جنس سخت و ملموس مواجه باشیم. درحالی‌که در حوزه نرم با مساله‌ای مخالف آن مواجه هستیم.

سجادی نیری ادامه داد: تعریف ما از فناوری نرم این است که این فناوری به‌جای تاثیرگذاری در ماده و تغییر ماده در طبیعت، تاثیری بر انسان و رفتار انسان دارد. فناوری‌هایی که موجب تعالی روح انسان و تغییر در رفتار و منش انسان است، به‌عنوان فناوری نرم محسوب می‌شود.

وی گفت: صنعت فرهنگی و فناوری فرهنگی یکی از زیرمجموعه‌های حوزه فناوری نرم است. در عمل خواهیم دید مساله‌ای که در دنیا به‌عنوان صنایع خلاق محسوب می‌شود، مجموعه‌ای از زیرشاخه‌هایی هست که تأثیر و تأثر بر یکدیگر دارند و در غایت خود قرار است بر یکدیگر تأثیر بگذارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز افزود: این ستاد درخواست دارد تا دانشجویان، اندیشمندان و افراد مختلف صاحب‌فکر در جامعه کمک کنند تا این تفکر در جامعه به‌ یک گفتمان غالب تبدیل شود.

شتاب‌دهنده امید یک فناوری نرم‌گونه در کشور است

وی در راستای افتتاح مرکز نوآوری فرهنگی یا همان شتاب‌دهنده امید توضیح داد: این مرکز یک حرکت فناوری نرم‌گونه در کشور است. این‌که ما بتوانیم با یک سلسله خدمات و پشتیبانی‌هایی کمک کنیم ساحت فرهنگ و رسانه توسط افراد مستعد این حوزه به رشد برسد و جامعه از محصولات آن نفع ببرند.

سجادی نیری گفت: با فرایندی که مرکز نوآوری فرهنگی امید پیش‌گرفته است، دیگر با فناوری سخت مواجه نیستیم، اتفاقاً با فناوری نرم مواجه خواهیم بود که می‌تواند در کشور تاثیرگذار باشد.

وی افزود: امیدوار هستیم به‌عنوان یک نمونه موفق شاهد ازدیاد این‌گونه حرکت‌ها در کشور باشیم. نکته‌ای که باید به دوستان دانشجو و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توصیه کرد، این است که اگر چشم امید ما صرفاً به حرکت‌های دولتی باشد رضایتی که مدنظر هست، حاصل نخواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز توضیح داد: امروزه رویکردی در دنیا شکل‌گرفته و آن رویکرد حل مساله با استفاده از شرکت‌های نوپا است. اگر در جامعه با مشکلی مانند محیط زیست، هویت شهری، حمل‌ونقل شهری، سیستم پسماند، بازیافت و غیره مواجه می‌شویم، همگی پتانسیلی برای ایجاد شرکت‌های نوپا است که در کنار این مسائل می‌توانند تبدیل به شرکتهای اقتصادی و موفق شوند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز نوآوری فرهنگی امید با مأموریت شتاب‌دهی به گروه‌های نوپای فرهنگی در حوزه تولید محصولات چندرسانه‌ای و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان اولین  شتاب‌دهنده فرهنگی رسانه‌ای در آستانه آغاز فعالیت‌های خود است و اولین دوره شتاب‌دهی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم افتتاحیه این رویداد عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس اسبق سازمان صداوسیما، سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و  حسین صابری، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری پردیس حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا