حفاری در سیارکها کلید خورد

شرکت صنایع اعماق فضا (Deep Space Industries) که به اختصار به آن DSI گفته می شود با همکاری دولت لوکزامبورگ در اروپا در نظر دارد تا فضاپیمای بدون سرنشینی موسوم به Prospector-۱ را با هدف بررسی، نقشه برداری و فرود آمدن به سوی یک سیارک پرتاب کند.

پیش بینی می شود این مأموریت مهم پیش درآمدی بر توسعه اکتشافات فضایی در آینده باشد.

شرکت DSI که در سیلیکن ولی آمریکا واقع شده اعلام کرده است که سیارک مورد نظر در اطراف زمین بوده و به همین دلیل این مأموریت در زمره برنامه های اکتشافی کم هزینه فضایی محسوب می شود.

هنوز مشخص نشده که این مأموریت دقیقا چه میزان هزینه دارد اما گفته می شود دهها میلیون دلار خرج روی دست مدیران ارشد این شرکت می گذارد.

فضاپیمای بدون سرنشین Prospector-۱ تنها ۵۰ کیلوگرم وزن دارد که پس از پرتاب و استقرار در مدار پایین زمین به سوی اعماق فضا پرتاب خواهد شد.

بررسی دقیق سیارک که شامل نقشه برداری از آن می شود و همچنین تشخیص مقادیر مشخصی از مواد معدنی، آب و دی اکسید کربن از جمله مهمترین اهداف این برنامه جاه طلبانه محسوب می شود.

این فضاپیما با ۵۰ سانتیمتر ارتفاع ابعاد کوچکی دارد و با استفاده از صفحات خورشیدی که در بدنه آن نصب شده بخشی از انرژی مورد نیازش را از این طریق تأمین می کند.

به گزرش مهر، دوربین، سیستمهای کنترل جهت، حسگرهای ردیاب، طیف سنج نوترونی و پاهای مخصوص فرود از جمله ویژگیهای ساختاری این فضاپیمای بدون سرنشین محسوب می شود.