دیابت هر سال 2 میلیون نفر را در جهان نابینا می کند

دکتر عباس عظیمی خراسانی روز چهارشنبه در نوزدهمین کنگره انجمن اپتومتری ایران اظهار کرد: همچنین سالانه یک و نیم میلیون نفر در اثر بیماری آب سیاه (گلوکوم) در جهان مبتلا به نابینایی می شوند. 
وی در مورد آمار کلی نابینایی در جهان گفت: حدود سه میلیون نابینا در جهان وجود دارند که از این تعداد یک و نیم میلیون نفر کودک هستند. 
عظیمی ادامه داد: 60 میلیون نفر در جهان دچار بیماری آب سیاه (گلوکوم) و در معرض ابتلا به نابینایی هستند، همچنین 135 میلیون نفر مبتلا به عیوب انکساری چشم هستند که ممکن است دچار کم بینایی شوند. 
دبیر علمی کنگره نوزدهم انجمن اپتومتری ایران گفت: این آمارها نشان می دهند که وضعیت خوبی در زمینه کنترل بیماری های ایجادکننده نابینایی و کم بینایی وجود ندارد و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه در این زمینه با کمک و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و انجمن های علمی چشم پزشکی و اپتومتری صورت گیرد. 
عظیمی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان های بین المللی و وزارت بهداشت در ایران با اجرای برنامه هایی به دنبال کاهش میزان نابینایی ها هستند و انجمن اپتومتری ایران نیز از طریق این کنگره آمادگی خود را برای همکاری در این برنامه ها اعلام می کند. 
وی به افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی مانند انواع رایانه ها به ویژه در بین کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: ادامه این روند می تواند به افزایش اختلالات بینایی در جامعه منجر شود که لازم است علاوه بر مسئولان، خانواده ها نیز به این مهم توجه داشته باشند. 
عظیمی خاطرنشان کرد که ارتقای سطح سلامت و جلوگیری از اختلالات بینایی در جامعه نیاز به همکاری و همیاری نیروهای انسانی فعال در این حوزه و همکاری های بین بخشی و بین المللی با سازمان های جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت دارد. 
دبیر علمی نوزدهمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران اظهار کرد: یکی از اهداف این کنگره برجسته کردن اهمیت این موضوع در بین جامعه پزشکی و همچنین مسئولان این حوزه است.
عظیمی افزود: برنامه ها و راهبردهای مهمی در حوزه اپتومتری وجود دارد و اپتومتریست ها به عنوان مراقبین اولیه سلامت بینایی جامعه به شمار می روند که باید مسئولان بهداشتی کشور نیز به این مهم توجه داشته باشند تا با همکاری صادقانه بتوان سطح سلامت بینایی را در کشور افزایش داد. 
وی گفت: 90 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از این تعداد 50 مقاله به صورت سخنرانی و 16 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

** لزوم توجه بیشتر به رشته اپتومتری 
دکتر اسماعیل ابراهیمی رییس دانشکده علوم توانبخشی نیز در مراسم گشایش کنگره اپتومتری خواستار توجه بیشتر به رشته اپتومتری و بهره مندی از توانمندی متخصصان این رشته در امر پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های چشمی شد. 
وی گفت: اختیارات قابل توجهی تاکنون به اپتومتریست ها سپرده نشده است تا بتوانند مسئولیت شایسته خود را ایفا کنند. 
ابراهیمی افزود: اگر سنجش سلامت بینایی به اپتومتریست ها سپرده شود، دیگر نیازی به انجام بسیاری از جراحی های چشمی که اکنون انجام می شود، نخواهد بود. 
رئیس دانشکده علوم توانبخشی اظهار کرد: رشته بینایی سنجی یکی از بهترین رشته ها و بسیار پرطرفدار است که برای وارد شدن به آن نیاز به رتبه بالا در کنکور دارد؛ بنابراین افرادی که وارد این رشته می شوند، از ضریب هوشی (آی کیو) بالایی برخوردارند و می توانند خدمات موثر و ارزشمندی را در حوزه سلامت جامعه ارایه دهند. 
ابراهیمی به آموزش این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: آموزش های این رشته باید به روز و مطابق با نیاز جامعه باشند و لازم است کمبودها در این زمینه برطرف شوند.
به گزارش ایرنا، نوزدهمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران از امروز 20 تا 22 مردادماه در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا