آسیب موادشیمیایی پلاستیک ها بر باروری

'بیسفنول اس (BPS) یک ترکیب آلی مورد استفاده در تولید پلاستیک است و از جمله در اپوکسی، چسب، کاغذ رسید و محصولات دیگر یافت می شود.
مصرف بیسفنل اس BPS در پی نگرانی زیست محیطی و سلامتی در خصوص بیسفنل آ BPA افزایش یافته است اما تحقیقات جدید نشان می دهند که بیسفنل S احتمالا کم خطرتر از بیسفنل آ نیست.
در یک مطالعه جدید که در مجله PLOS Genetics منتشر شد، محققان دانشگاه یو.سی.ال.ای متوجه شدند که بیسفنل اس حتی در غلظت های بسیار پایین تر از بیسفنل آ ، به تخمک ها آسیب می زند.
این تازه ترین مطالعه است که نشان می دهد بیسفنل اس درست مانند بیسفنل آ دارای خواص مختل کننده غدد درون ریز است.
محققان در این مطالعه کرم های گرد را در معرض سطوحی از بیسفنل آ و بیسفنل اس با غلظت مشابهی که در انسان یافت می شود، قرار دادند.
نتیجه این مطالعه نشان داد، نرخ باروری کرم های گردی که در معرض این مواد شیمیایی قرار داشتند، کمتر از کرم های گروه کنترل بود که در معرض این مواد نبودند.
از سوی دیگر، اثرات منفی باروری که در غلظت های بیسفنل اس اندازه گرفته شد کمتر از بیسفنل آ بود که نشان می دهد بیسفنل آ آسیب بیشتری به سیستم تولیدمثل می زند.
به گزارش ایرنا از یونایتدپرس،نکته قابل ذکر این که بخش هایی از فرآیند تولیدمثل کرم گرد که توسط مواد شیمیایی پلاستیک ها دچار اختلال شد، با پستانداران مشترک است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا