پیشگیری ازعفونت گوش میانی و دستگاه تنفسی نوزادان با تغذیه شیرمادر

 حمیده شجری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه ترکیب شیرمادر همراه با رشد نوزاد تغییرمی کند، افزود:میزان املاح و پروتیین شیرمادر درحدی است که به کلیه های نوزادران هیچ صدمه ای نمی رساند.این متخصص کودکان بیان کرد: چربی و پروتیین هایی که در شیر مادر وجود دارد بهتر از چربی های انواع شیرها است و به همین دلیل استفراغ و حساسیت به پروتیین در شیرخواران کمتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همچنین میزان ابتلا به آسم، اگزما وآلرژی در نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می کنند بسیارکم است.
شجری با بیان اینکه بسیاری از بیماری ویروسی، گوارشی وتنفسی با تغذیه نوزاد ازشیر اولیه مادر (آغوز) کاهش می یابد،
گفت: شیرمادر به تنهایی می تواند تا پایان 6 ماهگی همه نیازهای نوزاد را برای رشد طبیعی تامین کند و آغوز بهترین واکسن برای حفاظت کودک از بیماری های عفونی است.
وی ادامه داد: سلول های زنده و مواد مختلف ضدعفونی که در شیرمادر فراهم است با غلظت بیشتری در آغوز وجود دارد و این موضوع باعث می شود میکروب ها و ویروس ها از بین بروند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به استفاده نکردن برخی از مواد غذایی درغذای کودکان کمتر از یکسال اشاره کرد و گفت: مرکبات، غذاهای دریایی، تنقلات، نمک و کره زیاد از جمله غذاهایی هستند که در کودکان کمتر از یکسال نباید مصرف کرد.
شجری بااشاره به اینکه مصرف بسیاری از داروها توسط مادران شیرده بلامانع است، گفت: داروهای ساده مانند مسکن ها مشکلی ندارد و مادران می توانند با مشورت با پزشک از آنها استفاده کنند؛ اما مصرف برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، آمفتامین و ارگوت ها در زمان شیردهی نباید مصرف شود.
شجری با تاکید بر اینکه مادران مبتلا به ویرویس HIV نباید به نوزادان خود شیردهند، افزود:مادران درزمان بارداری در خصوص این بیماری کنترل و آموزش لازم به آنان داده می شود.
این متخصص کودکان با بیان اینکه مادران برای افزایش شیردهی از داروهای گیاهی مانند رازیانه ، بادام و جودوسر استفاده کنند، گفت:داروهای شیمیایی مانند متوکلوپرامید و پرولاکتین هم برای افزایش شیردهی وجود دارد که می توان با دستور پزشک آنها را مصرف کرد. همچنین مکمل ها و ویتامین هایی که در دوران بارداری مصرف می شد در دوران شیردهی نیز باید مصرف شود.
شجری با اشاره اینکه مادران شیرده روزانه شش تا هشت لیوان آب و مایعات باید مصرف کنند، گفت: این افراد توجه داشته باشند که نوشیدن بیش از حد مایعات باعث افزایش شیر نمی شود.
وی مزایای شیردادن مادران اشاره کرد و گفت: تاخیر در حاملگی زودرس، برگشت سریع تر رحم به اندازه طبیعی و کاهش میزان ابتلا به سرطان سینه از جمله مزایای شیردادن به نوزادان است.
شجری اظهار کرد که تغذیه با شیرمادر از چاقی کودکان جلوگیری می کند. چاقی این دوران زمینه ساز چاقی دوران های بعد زندگی است و شیرمادر از ابتلا به عوارض قلبی و عروقی ، مفصلی و دیابت می کاهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا