تلاش در مسیر حفظ مرجعیت علمی کشور در عرصه بین الملل

 دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در نشست «رصد تحقق بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی» در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تقدیر از همراهی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با وزارت بهداشت، گفت: از این فرصت مغتنم برای پیشبرد برنامه‌های وزارت بهداشت استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان این که بهترین مسیر برای قانونی شدن موضوعات دانش و آموزش پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر در نشست خواست که پیشنهادهای خود را برای طرح در شورا به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارائه کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به گستردگی حوزه پزشکی ادامه داد: کار روسای دانشگاه‌های اصلی‌ترین کار در وزارت بهداشت است و می‌توان گفت که جز استانداران هیچ رده مسئولیتی در سطح استانی با حجم کاری و مشکلاتی که شما با آن مواجه هستید، روبرو نیستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: که مردم کاستی‌ها در سایر حوزه‌ها را می‌پذیرند اما کاستی در حوزه پزشکی برای آنها غیرقابل پذیرش است. بنابراین شما همیشه در مأموریت و وضعیت اضطرار هستید و در عین حال باید به آموزش و تربیت نیروی انسانی که در واقع سنگ بنای کار ماست، نیز فکر کنید.

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: مأموریت انقلابی وزارت بهداشت در کسب مرجعیت علمی در فضای بین‌المللی و حفظ این مرجعیت از اهم وظائف ماست.

هاشمی گفت: در تجربه دایر شدن مراکز آموزش عالی خصوصی در بخش علوم غیرپزشکی هر چند این مراکز با آسیب‌هایی همراه بودند، اما می‌توان با سامانی متفاوت و طراحی مناسب این موضوع را در بخش آموزش پزشکی نیز دنبال کرد.

وی افزود: فرصت‌ها و سرمایه‌ها و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که از این طریق قابل استفاده خواهد شد و اگر چنین مسیرهایی مسدود شود احتمال  انتقال این فرصت‌ها و سرمایه‌ها به خارج از کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت: در این بخش باید با بهره‌ گیری از تجربه وزارت علوم فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد و امکان تأسیس دانشگاه‌های جامع و مراکز تحقیقاتی ترکیبی در برخی حوزه‌ها نیز بررسی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ساختار وزارت بهداشت به هیچ وجه به عقب بازگشت نخواهد کرد و برای افزایش همکاری‌های علمی لازم است اقدمات مناسب از هر دو سوی علوم پزشکی و علوم غیرپزشکی انجام شود و ما نیز متقابلاً خواستار فراهم شدن زمینه‌های از سوی متخصصان دیگر رشته‌ها هستیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات اعتباری در اجرای برنامه‌ها، ادامه داد: در سال جاری و در شش ماهه نخست شرایط خوبی از نظر مالی وجود ندارد، اما در شش ماهه دوم وضعیت بهتری خواهد بود و امیدواریم که با وصول طلب ۶ هزار میلیاردی بیمه سلامت ، شرایط بهتری ایجاد شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا