اگر اینترنت از بین برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تقریبا بیشتر افراد در طول فعالیت های مجازی خود تجربه قطع شدن اینترنت را داشته و این موضوع بسیار آزار دهنده است. در این شرایط ممکن است سوالی ذهن افراد را به خود مشغول کند که اگر اینترنت کل جهان قطع شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به گزارش سیناپرس، امروزه زندگی ما به قدری با اینترنت گره خورده است که تصور قطع شدن آن نیز غیر ممکن است. از نظر فنی شاید تصور اینکه ممکن است اینترنت کاملا قطع شود، یک سناریوی غیرممکن نیست. امروزه افراد، مشاغل، صنایع و زیرساخت های مختلفی در جهان برای ادامه فعالیت و حیات خود به شدت به اینترنت متکی هستند و در هر زمان از شب یا روز به اینترنت نیاز دارند.

از نظر تئوری پیامدهای قطع شدن اینترنت برای مدت طولانی به شدت به اقتصاد ضربه زده و عملکرد سیستم های حمل و نقل را تحت تأثیر قرار می دهد و مشاغل بسیاری را از بین می برد.به گزارش سیناپرس، پیش بینی می شود؛ اگر قطعی کامل و جهانی اینترنت رخ دهد، مطمئناً شورش هایی رخ می دهد اما بسیاری از کارشناسان اطمینان دارند که این سناریو هرگز اتفاق نمی افتد.

برای درک ایده قطع شدن اینترنت، مهم است که بدانید اینترنت دقیقاً چگونه در سراسر جهان ارائه می شود. پاسخ دقیق به سوال فوق این است که ترکیبی از رویدادهای مختلف وجود دارد که فعالیت اینترنت را ممکن می کند.

در حال حاضر ماهواره‌ ها و سرور ها و هزاران کیلومتر کابل ‌کشی در کف اقیانوس وجود دارد که داده ‌ها را در سراسر جهان به شبکه‌ ها ارسال می‌ کنند تا این اتصال را ممکن کرده و به شما امکان می‌ دهد یک ویدئو را پخش کنید یا به سرعت چیزی را در گوگل جستجو کنید.

به گزارش سیناپرس، حال باید به بررسی این سوال بپردازیم که اصولا چه چیزی می تواند مانع از کار کردن اینترنت شود؟ در حقیقت مجموعه ای از مواردی وجود دارند که می تواند به طور بالقوه بر قطع شدن اینترنت تأثیر بگذارد. گاهی ماهواره‌های ارتباطی که برای انتقال داده‌های با سرعت بالا به آنها متکی هستند ممکن است آسیب ببینند. به طور مشابه، کابل‌ هایی که در کف اقیانوس قرار داشته و دارای مقاومت در برابر آسیب های دریایی هستند ممکن است آسیب دیده و قطع شوند.

از سوی دیگر حملات سایبری و هک هایی که به دنبال از بین بردن فعالیت شبکه ارائه دهنده اینترنت یا خدمات بزرگ اینترنتی است، همچنان برای همه کسانی که در راه اندازی اینترنت دخیل هستند، نگران کننده خواهد بود.همچنین نقش سرورهایی که خدمات کلیدی آنلاین را برای اکثر نقاط جهان ارائه می‌کنند، بسیار مهم است. اگر سرورهای کلیدی متصل به سرویس ‌های مورد استفاده در سراسر جهان غیر فعال شوند، اینترنت با مشکل مواجه شده و  دچار اختلال می شود.

علاوه بر این نقش برخی از دولت ها و داشتن قدرت قطع کردن اینترنت، محدود کردن خدمات به مناطق خاصی برای جلوگیری از دسترسی کاربران وجود دارد ولی نکته کلیدی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که اینترنت فقط از یک منبع منفرد تامین نمی شود، بنابراین این ممکن نیست که شخص یا دولتی بتواند کل اینترنت را خاموش یا قطع کند. البته این احتمال وجود دارد که نقاط زیادی در این سیستم جهانی باید در چنین سطح فاجعه‌ باری قرار بگیرند تا بدترین سناریو یعنی قطع جهانی اینترنت ممکن  شود.

به گزارش سیناپرس، همان طور که ملاحظه کردید، موارد متعددی وجود دارد که می‌ تواند باعث شکسته شدن زنجیره ارتباطی یا آسیب ‌پذیری‌ ها در زیرساخت اینترنت جهانی شود. به همین دلیل مراکزی که نقش مهمی در ارائه اینترنت در سرتاسر جهان و سیستم‌ های حیاتی شبکه بین المللی اطلاعات بازی می‌ کنند، تحت نظر هستند.

در نهایت، در حالی که کاربرد اینترنت از زمان شکل ‌گیری آن به شکل خیره‌ کننده‌ای افزایش یافته است، ماهیت طراحی این شبکه به این معنی است که دولت ها و مراکز متعددی به آن چشم دوخته‌ اند تا مطمئن شوند که اینترنت هیچگاه قطع نخواهد شد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا