شناسائی ترکیبی موثر علیه سرطان پروستات

تیمی از پژوهشگران دانشگاه دوک در کالیفرنیای شمالی در حال بررسی و مطالعه روش درمانی جدیدی برای مواجهه با سرطان پروستات هستند. دکتر جان . دی . نوریس سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه دوک در این رابطه اعلام کرد: سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین مردان محسوب شده و اصلی ترین دلیل بروز ظهور تومورهای سرطانی در این عضو نیز اختلال در گیرنده های آندروژن است.

یکی از ترکیبات ساختار داروی جدید CB قادر به مهار فرم جهش یافته گیرنده های آندروژن شده واین عمل موجب کنترل مقاومت سلول ها در برابر enzalutamide می شود. این ترکیب با جلوگیری از ورود گیرنده های آندروژن به هسته سلول ، از رشد تومور پیشگیری می کند.

پژوهشگران برای درمان و کنترل سلول های سرطان پروستات موفق به ساخت ترکیب جدیدی شده اند که tetraaryl cyclobutane نامیده می شود. مطالعات ویژه ای روی این ماده که به اختصار CB نام دارد با عنوان گزینه ای ایده آل جهت مقابله با مقاومت سلول های سرطان پروستات در برابر داروهای ضد آندروژن و به طور خاص enzalutamide در حال انجام است.

دکتر جان . دی . نوریس در این رابطه گفت: متوقف کردن فعالیت گیرنده های آندروژن به کمک داروهای anti-endocrine در مراحل اولیه درمان سرطان پروستات موثر است اما معمولا غدد سرطانی نسبت به این دارو ها عکس العمل نشان داده و با ایجاد مقاومت داروئی ، به نوع تهاجمی سلول های سرطانی  تبدیل می شوند.

این ترکیب جدید به عنوان مهارکننده های رقابتی گیرنده های آندروژن عمل می کند اما ساختار کلی آن با داروهای فعلی ضد آندروژن مانند enzalutamide  متفاوت است. یکی از ترکیبات ساختار داروی جدید CB قادر به مهار فرم جهش یافته گیرنده های آندروژن شده واین عمل موجب کنترل مقاومت سلول ها در برابر enzalutamide می شود. این ترکیب با جلوگیری از ورود گیرنده های آندروژن به هسته سلول ، از رشد تومور پیشگیری می کند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی Nature Chemical Biology  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا