بهبود سوختگی پوست به کمک ولتاژهای الکتریکی غیر حرارتی

تیمی از پژوهشگران بین المللی در حال بررسی روش های درمانی جدیدی برای مواجهه با سوختگی هستند. آلکساندر گولبرگ سرپرست این پروژه تحقیقاتی در رابطه با اهمیت روش درمانی فوق گفت: سوختگی های پوست عمدتا سبب مرگ نمی شوند اما مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد کرده و آن ها رنج فراوانی را تحمل می کنند.  ما با ابداع فناوری جدید و ویژه ای که پارالکتروپوریشن برگشت ناپذیر جزئی partial irreversible electroporation نام دارد از تشکیل بافت های ضعیف پوستی پس از آسیب دیدگی پیشگیری می کنیم.

این فناوری که به اختصار pIRE نامیده می شود، با کنترل پالس های میکرو ثانیه ای، ولتاژهای الکتریکی غیر حرارتی تولید کرده و به این ترتیب با کنترل واکنش طبیعی بدن به بخش آسیب دیده موجب افزایش سلول های کلاژن شده و به این ترتیب بافت پوست ترمیم شده و محل زخم با بهبود مناسب تری درمان می شود.

در این روش علاوه بر تحریک بدن به ساخت سلول های جدید پوستی، سلول های آسیب دیده در زخم ناشی از سوختگی از بین رفته و با سلول های جدید جایگزین می شود. موضوع قابل توجه در این روش، حساسیت بالای نوع عملکرد سیستم طراحی شده است و پزشکان باید با ایجاد توازن در استفاده از ولتاژهای الکتریکی ، تنها زخم را درمان کنند و در صورت استفاده اشتباه و بیش از حد از این ولتاژهای الکتریکی غیر حرارتی؛  امکان گسترش آسیب دیدگی وجود دارد.

پژوهشگران این تیم بین المللی در مطالعات خود اقدام به درمان زخم های ناشی از سوختگی موش های آزمایشگاهی کرده و همچنین از فناوری ویژه ای که توام با تصویر برداری بوده و در بیمارستان ماساچوست ابداع شده ؛ جهت کنترل زخم ها استفاده کردند.

در این مطالعات مشخص شد سرعت بهبود روند جراحات زخم های ناشی از سوختگی که با این روش تحت درمان قرار می گیرند، به نسبت زخم هایی که با روش های عادی درمان می شوند؛ 58 درصد بیشتر است.

منبع: thehealth