تلاش چین برای پایان دادن به چند دهه بحران آبهای آلوده

برخی از رسانه های چینی در تازه ترین بررسی های خود اعلام کرده اند که بیش از 80 درصد از منابع آب رودخانه ای و زمینی این کشور قابل نوشیدن نبوده و برای انسان خطرناک است که دلیل اصلی آن ورود ضایعات و آبهای آلوده از کارخانه ها به داخل این منابع اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، همین موضوع باعث شده تا وزارت محیط زیست چین در بیانیه ای از سرمایه گذاری 430 میلیارد دلاری خود برای حل این معضل خبر دهد.
در همین حال مسئولان گفته اند که با این سرمایه گذاری دستکم 48 هزار طرح تامین آب سالم برای شهروندان اجرا خواهد شد.
بخش مهمی از سرمایه گذاری برای بالا بردن کیفیت آب شرب شهرهای چین و بخشی نیز برای جلوگیری از آلودگی رودخانه ها هزینه خواهد شد.
اگرچه این وزارتخانه طول مدت سرمایه گذاری را اعلام نکرده اما یادآور شد که برای اجرای طرح های مورد نظر در سال جاری، میلیاردها دلار تخصیص داده خواهد شد.
تحقیقات نشان می دهد که دو سوم از منابع آب زیرزمینی در چین و یک سوم از منابع آب در سطح زمین در این کشور برای استفاده و حتی دست زدن به آن توسط انسان مناسب نیست.
دولت مرکزی چین اعلام کرده است که جوایزی را به استان هایی خواهد داد که سرمایه گذاری کافی به این امر اختصاص داده و طرح ها را به سرعت تکمیل کنند.
بسیاری از مردم در چین بخصوص در شهرهای بزرگ از آب های تصفیه شده برای نوشیدن استفاده می کنند و کمتر خانه ای دیده می شود که دستگاه تصفیه آب نداشته باشد.
گزارش های آماری نشان می دهد که هر سال دستکم 1700 حادثه مربوط به آلودگی آب در چین رخ می دهد و 140 میلیون نفر از شهرنشینان همچنان از آب های غیراستاندارد استفاده می کنند و آلودگی منابع آبی زندگی آنها را مختل کرده است.
روزنامه «نشنال بیزینس» چین به تازگی گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد بیش از 80 درصد از منابع آب زمینی این کشور یا آلوده است و یا اینکه با خطر آلودگی مواجه می باشد که انتشار این خبر واکنش تند وزارت منابع آب را به دنبال داشته است.
«چین مینگ جو» از مسئولان این وزارتخانه در مصاحبه ای خاطرنشان کرد که گزارش هایی از این دست سطحی نگری است.
وی تصریح کرد که این گزارش ها عمدتا فعالیت های نظارتی بر منابع آب در روی زمین را نشان می دهد اما منابع آب زیرزمینی که برای نوشیدن مصرف می شود جزو این گزارش نیست و هیچ نگرانی از بابت آب آشامیدنی در کشور وجود ندارد.
تاریخچه آب آشامیدنی در پکن از سال 1908 میلادی همزمان با تاسیس شرکت آب (جینگشی jingshi ) آغاز شد. «دواگر سیکسی» امپراتور زن چین که از سال 1861 تا 1908 حاکم این کشور بود دستور ساخت اولین نیروگاه آب و نیز لوله کشی آب در سطح شهر را صادر کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا