بنیانگذارعلم اقلیم شناسی ایران:تغییر اقلیم و گرمایش منشا مخاطرات محیطی در جهان است

به گزارش ایرنا، پروفسور بهلول علیجانی شامگاه شنبه در پیام صوتی خطاب به شرکت کنندگان در آیین ساعت زمین در شهر زیرزمینی نوش آباد اظهارداشت: تغییرات اقلیمی مانند یک بحران جهانی است و باید به صورت بین المللی، ملی و محلی چاره جویی شود.

وی تاکید کرد: بر همه انسان ها در هر منطقه لازم است که برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی تلاش کنند.

وی مهمترین راهکار جلوگیری از مخاطرات محیطی را کاهش مصرف انرژی و آب تا حد برآوردن نیازهای اولیه دانست وافزود: گاهی شناخت یک اقلیم قبل از ساخت و ساز سبب می شود که آلودگی یک شهر کم و مهار شود.

رییس قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی تصریح کرد: اقلیم شناسان می دانند که در آینده چه می شود و این موضوع می تواند برای دفع یک بحران، عاملی حیاتی باشد و مدیران و نمایندگان باید گوش به فرمان شخصیت های علمی بزرگ در کشور باشند تا کشور از آلودگی رها شود.

به گفته علیجانی، حضور افراد شایسته سالار در عرصه کارهای اجرایی سبب می شود که شهرها و استان ها بهتر اداره و آلودگی طبیعت کم شود.

وی همچنین در مورد نقش مردم تصریح کرد: مردم باید کنجکاو و تیزهوش باشند و از مسوولان بخواهند تا کارهای اجرایی و منطقی انجام دهند و کنجکاوی و بالا رفتن دانش مردم سبب می شود در انتخاب نمایندگان و مدیران اجرایی کشور دقت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد : در بازه های کوتاه مدت که بیشتر بر روی وضعیت خاک اثر می گذارد تمرکز خشکسالی ها در نیمه شمالی کشور مشهود است، به عبارت دیگر اقلیم بارشی کشور در نیمه شمالی متغیرتر از نیمه جنوبی است.

یک کارشناس مرتع و منابع طبیعی نیز در این آیین گفت: منطقه کاشان در اقلیم فراخشک و خشک بیابانی قرار گرفته و کاهش بارندگی سالانه و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی آمار خوشایندی برای این منطقه نیست. 

علی خالویی نوش آبادی افزود: شور شدن آب های زیر زمینی به علت برداشت بیش از حد، چرای بی رویه مراتع و وجود دام مازاد در عرصه های منابع طبیعی باعث تشدید شرایط بیابان زایی در دشت کاشان شده است. 

آیین ساعت زمین یک رویداد جهانی است که در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود و در آن افراد به خاموش کردن چراغ ها و دیگر وسایل الکترونیکی غیرضروری خود از ساعت هشت و 30 دقیقه به مدت یک ساعت اقدام می کنند.

آیین ساعت زمین برای چهارمین سال پیاپی همزمان با سراسر جهان در شهر زیرزمینی اویی نوش آباد بزرگترین معماری دستکند جهان و در مجموعه تاریخی باغ فین کاشان اجرا شد.

طرح ساعت زمین از سال 2007 میلادی در استرالیا توسط صندوق جهانی حیات وحش در 28 مارس مصادف با هشتم فروردین ماه با هدف فرهنگ سازی عمومی و افزایش آگاهی مردم در خصوص هشدار درباره افزایش گرمایش زمین اجرا شده که بدنبال آن بسیاری از شهرهای مختلف جهان این آیین را برگزار می کنند.

شهر نوش آباد با 12 هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در سه کیلومتری این شهرستان و پنج کیلومتری شمال کاشان قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا