کمبود سرمایه گذاری امن، مانع از رشد جهانی شده است

تقاضای رو به افزایش برای سرمایه گذاری های مطمئن و امن تر، نرخ های بهره را در سطوح پایین نگه داشته است که مشکلات فراوانی برای بانک های مرکزی در سراسر جهان ایجاد کرده است که از آن با عنوان تله ایمنی (safety trap) یاد می شود.

در پژوهش صورت گرفته توسط جمعی از اقتصاددانان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، نحوه عملکرد این تله ایمنی تشریح شده است. محققان بر این نکته تأکید می کنند که اگرچه کمبود دارایی های امن یک مشکل فزاینده بین المللی است، اما می توان تله ایمنی را از طریق طرح های ابتکاری کشورهای مختلف، اصلاح و جبران کرد.

ریکاردو کابالرو، محقق ارشد این پژوهش تأکید می کند: کمبود دارایی های امن یک پدیده جهانی است. تحرکات در نرخ های بهره امن در یک اقتصاد مهم و تأثیرگذار، به سرعت منجر به بروز تغییراتی در سایر نقاط جهان می شود و تنها راه عبور از این تله های ایمنی، سیاست های ملی (داخلی) است.

کمبود دارایی های امن یک پدیده جهانی است. تحرکات در نرخ های بهره امن در یک اقتصاد مهم و تأثیرگذار، به سرعت منجر به بروز تغییراتی در سایر نقاط جهان می شود و تنها راه عبور از این تله های ایمنی، سیاست های ملی (داخلی) است.

"سیاست هایی که منجر به افزایش عرضه خالص دارایی های امن در جایی شوند، افزایش دهنده این دارایی ها در همه جا خواهند بود" و این، مدل جدیدی است که اقتصاددانان برای اقتصاد جهانی باز در شرایط تله ایمنی ارائه کرده اند.

کاهش عرضه دارایی های امن در یک دهه گذشته

تعیین میزان دقیق کاهش دسترسی به دارایی های امن از زمان بحران مالی (طی سال های 2007 و 2008) بسیار دشوار است و بستگی به کلاس های مختلف دارایی ها دارد. برخی ناظران عنوان می کنند که عرضه دارایی های مطمئن و امن طی یک دهه گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته است.

بانک های مرکزی برای تحریک رشد، نرخ های بهره را کاهش می دهند؛ اما زمانی که نرخ های بهره بقدر کافی پایین بیایند، به نقطه کران پایین صفر (Zero Lower Bound) می رسند که کاهش بیشتر نرخ بهره را متوقف می کنند. تضعیف تولید، کاهش تقاضا و توقف رشد، شرایطی هستند که طی سال های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان اتفاق افتاده اند.

اما راه حل یا روش های خروج از این بحران، اتخاذ سیاست های ملی است که این مسأله "بستگی به زمان خاص و موقعیت کشور" دارد. یک راه حل، خروج از شرایط بدهی بیشتر است و ایالات متحده با اتخاذ این سیاست موفق به تولید رشد اقتصادی در سال 2009 شد.

"محرک های مالی در هر نقطه، خروجی در همه نقاط را تحریک می کنند" که این سیاست نیز از سوی آلمان اتخاذ شد. اما سایر کشورها، گزینه های دیگری از جمله معاوضه اوراق قرضه دولتی امن برای دارایی های پر خطر نیز پیش رو دارند. 

نتایج این پژوهش در مجلهAmerican Economic Review: Papers and Proceedings  منتشر شد.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا