چرا سلامت روحی و جسمی دانش آموزان به خطر افتاده است؟

یکی از اتفاقات اخیر در حوزه سلامت، موضوع مسمومیت دانش ‌آموزان است؛ موضوعی که سناریوهای مختلفی برای آن چیده شده و نگرانی ‌های گسترده ای‌ در سطح جامعه ایجاد کرده است.اینگونه که از اظهار نظرها پیداست،بیش از 90 درصد دانش آموزان در سراسر کشور دچار مشکلات و بحران های روحی به دلیل القای دوستانشان شده اند و کمتر از 10درصد دیگر به وسیله مواد محرک دم دستی مسموم شده اند .حال سوال اینجاست که این ماده دم دستی محرک چیست و از سوی چه کسانی و چه اهدافی اینگونه گسترده باعث تشویش در جامعه شده و سلامت روحی و جسمی آینده سازان مملکت را هدف گرفته است؟

به گزارش سیناپرس، مسمومیت های سریالی دانش آموزان از جمله خبرهایی است که واکنش های سیاسی داخلی و خارجی زیادی به همراه داشته است. اهمیت این موضوع باعث شد تا روز گذشته رهبر معظم انقلاب همزمان با روز درختکاری، موضوع مسمومیت دانش آموزان را یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض عنوان کنند و تاکید نمایند که مسوولان، دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی موضوع مسمومیت دانش آموزان را با جدیت دنبال کنند.

تشکیل کارگروهی در مجلس

پیرو تحقق این مهم و شایعاتی که نگرانی های خانواده ها را تشدید کرده است، کارگروهی در مجلس پیرامون بحث بررسی مسمومیت های سریالی مدارس تشکیل شد.

زهرا شیخی، سخنگوی کارگروه ویژه حقیقت ‌یاب مجلس برای بررسی مسمومیت دانش آموزش گفت: پیرو دستور رئیس مجلس مبنی بر رسیدگی به موضوع و کشف علل مسمومیت برخی دانش آموزان مدارس، کارگروه حقیقت یاب متشکل از نمایندگان ۴ کمیسیون تخصصی بهداشت، آموزش، امنیت ملی و امور داخلی کشور با حضور مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، آموزش و پرورش، اطلاعات و سازمان‌های اطلاعات سپاه و اطلاعات فراجا تشکیل شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولان وزارت آموزش و پرورش آمار تفکیکی استانی و اقدامات صورت گرفته در دو سطح ملی و استانی در تعامل بین اولیا، معلمان و مدیران مدارس را تشریح کردند. مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت نیز گزارشی از جلسات کمیته علمی وزارت بهداشت ارائه کردند. همچنین دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی نیز در ادامه گزارشی از بررسی فرضیه‌ ها و انگیزه‌ های مختلف را ارائه کردند.

درخواست فرهنگستان علوم پزشکی در شفاف سازی اطلاعات

فرهنگستان علوم پزشکی ایران، در واکنش به مسمومیت های دانش آموزان، با صدور بیانیه ای خواستار تسریع در اعلام نتایج اولیه تحقیقات از طرف مسئولان کشور شد و اعلام کرد:به رغم آنکه در هفته‌ های اخیر مسوولان حوزه‌ های مرتبط با موضوع فوق، تلاش ‌های خود را در بررسی علل و عوامل آن متمرکز کرده‌ اند، لازم است جهت جلوگیری از گسترش شایعات بی اساس در فضای مجازی که نگرانی خانواده‌ها را تشدید می ‌نماید، نتایج بررسی‌ها در هر مرحله به صورت سریع و شفاف اطلاع رسانی شود تا آرامش خاطر به سطح جامعه و خانواده‌هایی که از این نوع اخبار نگران شده‌اند، مجدداً بازگردد”.

بیشتر بخوانید:

آیا پدیده مسمومیت در مدارس منشاء روانی دارد؟

همچنین سازمان نظام پزشکی کشور نیز با صدور بیانه ای  ضمن درخواست از مسوولان امر برای پیگیری عاجل و برخورد قاطع با عاملان این جنایت، اعلام آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با استفاده از ظرفیت عظیم جامعه پزشکی و انجمن ‌های علمی ذی ربط کرد.

مسمومیت ها عوارض طولانی مدت ندارد

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مسمومیت ‌های اخیر دانش آموزان گفت: تیم‌ های پزشکی بر اساس اقدامات تمرینی مخصوصا برای کنترل جنبه ‌های روانی این ماجرا شکل گرفته و مشخص شده است عامل این مسمومیت‌ ها ویروسی، میکروبی، پرتوی و امواج منفی نیست.

سیدمرتضی خاتمی، نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در واکنش به موضوع مسمومیت های سریالی مدارس گفت: بررسی‌ های انجام شده توسط متخصصان، نمونه ‌برداری‌ها و آزمایش‌ های آنها نشان می ‌دهد که عامل مسمومیت، استنشاقی و ترکیبی از چند نوع گاز است. گاز N2 موجود در این گروه، علائم و تظاهرات بالینی را توجیه نمی‌ کند اما گازهای دیگری که در این محیط‌ ها جداسازی شده ‌اند علائمی از جمله بی ‌حسی اندام را توجیه می ‌کند.

مصطفی قانعی، دبیر علمی کمیته بررسی علل مسمومیت دانش آموزان نیز در خصوص مسمومیت‌ های دانش آموزان گفت: اتفاق مسمومیت دانش آموزان کاملا علمی دنبال شده است. در بحث علمی ما سه دسته از موارد کشنده را به سرعت رد کردیم. از همان ابتدا مشخص شد با یک ماده محرک ( نه شیمیایی) مواجه هستیم؛ این ماده در خون اثرگذار است و میزان آسیب شان پایین است.

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این خصوص اظهارداشت: برخی از گازها خطرناک، جنگی و کشنده هستند اما موادی که دانش آموزان با آن تماس پیدا کردند، اصلا از این نوع گازها نبوده است؛ دانش‌ آموزان با یک ماده محرک تحریک ‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه بوده اند؛ این مواد از دسته گازهای جنگی، اعصاب، تاول ‌زا و خطرناک نیستند و برخلاف آنچه که برخی اظهار کردند، مواد دم‌دستی هستند که می ‌توانند تحریک ایجاد کنند.

وی گفت: تا به امروز موردی از فوت و علائم جسمی جدی و پایدار که نیاز به بستری طولانی در بیمارستان داشته باشد، نداشتیم زیرا مواد محرک عوارض طولانی مدت ندارند و زودگذر بوده و به قصد ایجاد آسیب ‌های پایدار استفاده نمی‌ شوند.عمده دانش آموزان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از استشمام بو دچار علائم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و ریزش اشک، دل درد، ضعف و بی حالی شده اند. برخی از دانش آموزان نیز که در معرض این ماده محرک بوده اند، دچار بی حسی اندام شده اند.

وی افزود: بررسی ‌های نشان داده اند کمتر از ۱۰ درصد دانش آموزان واقعا با یک ماده محرک مواجه بودند و این علائم را داشتند اما تعداد زیادی از بچه ها با مشاهده دوستان شان به علت اضطراب علائم تحریکی مانند دل درد و بی حالی پیدا کرده اند.

مورد مشکوکی از دوربین های امنیتی مدارس یافت نشد

یکی از سوالات اغلب خانواده ها این است که مدارس به دوربین های مدار بسته مجهز هستند اما چرا عاملان این حوادث از طریق این دوربین ها شناسایی نمی شوند؟

یک مقام آگاه امنیتی در این خصوص اظهارداشت: تمامی مدارسی که مجهز به دوربین مدار بسته بودند

مورد بررسی قرار گرفتند. دوربین‌های شهری اطراف آن مدارس هم بررسی شدند اما هیچ مورد مشکوکی پیدا نکردیم. البته در مواردی مظنونین بازداشت شدند که پس از تحقیق مشخص شد ارتباطی با موضوع نداشتند.

به گزارش سیناپرس، در نهایت اینگونه که از اظهار نظرها پیداست،95 درصد دانش آموزان در سراسر کشور دچار مشکلات روانی و بحران های روحی به دلیل القای دوستانشان شده اند و 5درصد دیگر به وسیله مواد محرک دم دستی مسموم شده اند .حال سوال اینجاست که این ماده دم دستی محرک چیست و از سوی چه کسانی و چه اهدافی اینگونه گسترده باعث تشویش در جامعه شده است؟

گزارش: بیتا اکبری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا