امید تازه برای پیشگیری از ایجاد سنگ های کلیه

این یافته می تواند به اولین پیشرفت در درمان سنگ های اگزالات کلسیم در عرض 30 سال منجر شود.
این مطالعه به عنوان اولین سند نشان می دهد که ترکیب 'هیدروکسی سیترات' در نوعی میوه بومی جنوب شرق آسیا به نام Garcinia Cambogia بازدارنده ای موثر برای رشد بلور اگزالات کلسیم است و تحت برخی شرایط واقعا می تواند این کریستال ها را حل کند.
این یافته نتیجه مجموعه مطالعات تجربی، محاسباتی و انسانی است.
در مطالعات انسانی هیدروکسی سیترات، این ترکیب روی هفت انسان آزمایش شد و افراد مورد مطالعه این مکمل را برای سه روز مصرف کردند؛ در نهایت محققان دانشگاه هوستون متوجه شدند که ترکیب یاد شده از طریق ادرار دفع می شود، قابلیتی که لازمه یک مکمل است تا بتواند به عنوان یک گزینه درمانی عمل کند. 
سنگ های کلیه، رسوبات کوچک و دارای مواد معدنی سخت هستند که درون کلیه ها تشکیل می شوند و بیش از 12 درصد مردان و هفت درصد زنان را مبتلا می کند.
پرفشاری خون، دیابت و چاقی خطر ایجاد سنگ های کلیه را افزایش می دهد و در حقیقت، موارد گزارش شده در این خصوص رو به افزایش است.
درمان های پیشگیرانه سنگ کلیه در عرض سه دهه گذشته تغییر نکرده است؛ پزشکان به بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به این سنگ هستند، توصیه می کنند که به مقدار زیاد آب بنوشند و از مصرف خوراکی های غنی از اگزالات پرهیز کنند. آنها اغلب به مصرف سیترات (CA)، به شکل پتاسیم سیترات توصیه می کنند. این مکمل می تواند رشد بلور را کند کند، اما برخی افراد قادر به تحمل عوارض جانبی آن نیستند.
محققان می گویند: هیدروکسی سیترات به عنوان یک درمان بالقوه برای پیشگیری از سنگ های کلیه نوید بخش است.
محققان این تحقیق را زمینه ساز دستیابی به یک داروی موثر می دانند و در عین حال تاکید دارند که هنوز سوال های زیادی باقی مانده و به مطالعات طولانی مدت و آزمایش های بیشتری روی انسان برای تعیین بی خطر بودن این ترکیب و دوز استفاده آن نیاز است.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این مطالعه در شماره 8 اوت نشریه مجله Nature منتشر شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا